Nelson - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Nelson - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Nelson

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

25 November 2013 | Nieuw Zeeland, Nelson

Ik heb jullie al verteld dat ik vandaag nog in Nelson zou blijven als de workshop die ik graag wilde doen door zou gaan. Gisteravond hebben ze nog een keer voor me gebeld om te vragen of het kon en het is gelukt!!!
Ik zou waarschijnlijk wel de enige zijn, maar er kon in de tussentijd nog van alles veranderen.

Ik had een nieuwe kamergenote uit Canada, we hebben samen een ontzettend lekkere pizza met banaan, bbqsaus en satesaus gegeten. Klinkt als een maffe combi, maar het was onwijs lekker!

Wat ik graag wilde doen is mijn eigen hanger van bot maken. Ik had al gezien dat ik dat in Hokitika kon doen, dat ligt ten zuiden van Greymouth, maar ik kwam erachter dat ik dat hier dus ook kon doen. Uiteindelijk dezelfde prijs, waarvoor ik ook nog werd opgehaald en terug gebracht naar de hostel!
Dus ik was ontzettend blij dat het hier ook kon, dat scheelt me weer een extra overnachting en in Hokitika was het ook lastiger te bereiken, dus dit was een betere deal!

Vanmorgen om half 10 werd ik opgehaald, het was ong 10 minuten rijden, maar als ik het zou lopen zou het een uur zijn!
Ik was inderdaad nog steeds de enige, voor hem jammer, voor mij beter!
De Bone-carver Stephan komt oorspronkelijk uit Duitsland, dat was wel een beetje maf eigenlijk. We zijn begonnen met een beetje krabbelen op papier wat voor ontwerp ik wilde maken.
Nu zijn mijn passies boeken/lezen en reizen, dus ik wilde graag iets maken met een boek of een koffer. HIj heeft het een en ander aan voorbeelden laten zien en uiteindelijk zijn we beland bij een open geslagen boek.

Het bot dat gebruikt wordt zijn de botten van koeien, iedereen eet het vlees en met het gebruik van de botten wordt het hele dier gebruikt. Ik vroeg me al af of het het soort bot zou zijn dat honden lekker vinden en dat is dus ook zo!

Ik heb eerst een stukje uit een groter stuk gezaagd, daarna met een schuurmachine de grove kanten eraf gehaald. Om alles wat meer vorm te geven ben ik daarna bezig geweest met een vijl en een dremel. Dat laatste was best eng, zo'n ding weegt wel wat, is best onhandig vasthouden ook en je wilt niet alles in een keer weg halen!

Ik heb ook een tekst en een koffer op de baldzijden geschreven met de dremel, met een scherpere punt en een hogere snelheid. Stephan heeft de puntjes op de I gezet voor me.

Daarna alles goed glad geschuurd en zo'n 5 minuten in een hele sterke kop thee gedompeld. Echt heel sterk, daar zou een druppel melk niets meer aan kunnen doen!!!

Door de thee kreeg het boek een beetje ouderwetse uitstraling, alsof het al lang geleden geschreven is, echt zo mooi!!
De geschreven tekst werd donkerder en met een licht schuurpapiertje kon ik de bladzijden wat lichter maken, waardoor je goed het contrast ziet.

Ik heb het boek schuin hangen, hij heeft er linksbovenin een gat gemaakt waar het draad doorheen zit. Aan de uiteinden van de draad zitten kraaltjes, daarmee kan ik het langer of korter maken.
En er zit een engenieuze knoop vlak boven het boek, om het draad mooier te laten hangen.

Het is voor de Maori traditie dat je niet voor jezelf iets van Jade of Bot koopt, maar dat een ander dat voor je doet en aan je geeft. Om die traditie een beetje gestalte te geven heeft Stephan de ketting bij mij omgehangen. Het is de bedoeling dat ik de ketting/hanger een tijdje draag en als de tijd er rijp voor is, is het de bedoeling dat ik hem doorgeef aan iemand die hem nodig heeft of aan wie ik hem graag mee wil geven.
De Maori geloven dat je dan niet iets kwijt bent, maar dat je iets van jezelf meegeeft aan die persoon.

Dat vind ik wel een mooie gedachte!
Ik heb van alles zo'n beetje foto's gemaakt, maar ik kan er helaas geen op dit blog zetten, ik heb het kabeltje niet meegenomen.
Dus jullie moeten nog even wachten voordat jullie mijn hanger kunnen zien, maar neem van mij aan dat hij mooi is geworden en dat het een combinatie is van wat het meest bij mij past!!

Ik ga nu proberen naar Greymouth en Christchurch te komen, net al even gekeken, maar ik denk dat ik even de hulp inschakel van de mensen aan de receptie van de hostel, in Christchurch hebben ze geen bed voor me...dus we gaan het zien!

Jullie horen de volgende keer waar ik beland ben!!

Groetjes,
Linda

• 25 November 2013 - 08:06

Ton:

Wat leuk allemaal Linda.
    Nu kun jij ons hier straks ook een workshop botbewerking beven.
    Have fun overthere!
    Groetjes
    Ton

• 25 November 2013 - 09:02

Anneke:

Hey,
    Misschien kan je hier een boer vinden die joi botten wil leveren, kan je zelf wrok-shops geven. Haha
    Ben wel benieuwd naar je foto's.
    De tijd gaat wel snel zo hè? Nu nog 3 weken toch?
    Geniet er maar van, Gr. Guus en Anneke

• 25 November 2013 - 10:19

Margot:

Erg leuk om zo je reis belevenissen te kunnen volgen.
    Enjoy, Margot

• 25 November 2013 - 12:00

Aldi:

Wat een mooi verhaal over je hanger van bot. Ik ben heel benieuwd hoe deze eruit ziet. De foto's zie ik nog wel een keer. Geniet van alles wat je meemaakt. Ik lees met je mee.

Lieve groet,

Aldi

• 25 November 2013 - 13:15

Ferrie:

Ziet er prachtig uit Linda, je hanger!! (zag het op de app)

Bij terugkomst krijg je het nog druk........
    Je kunt je agenda volplannen met "reisverslag-/foto avonden" en diverse workshops,
    van sieraden maken tot "bot-bewerken" hahaha
    Zal ik je agenda alvast volplannen :-)

Mooie betekenis ook voor je, die hanger!!!
    Veel plezier nog
    Dikke kus

• 26 November 2013 - 10:29

Rina:

Hoi Linda heb al je berichtjes via Anneke gelezen. Hoop je later nog te zien en dan ook de moie foto s die je gemaakt hebt. Vond je verhalen al erg leuk om te lezen.
    Groetjes Rina