Dunedin - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Dunedin - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Dunedin

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

08 December 2013 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Goed, ik was in de veronderstelling dat ik afgelopen vrijdag ook een heel verhaal had getypt...maar kan dat nu niet meer vinden, er zal iets mis gegaan zijn of ik heb het me verbeeld!!

De reis naar Dunedin is goed gegaan, niet zoveel spannends gebeurd eigenlijk. Ik had me voor Dunedin warm aangekleed, de paar keer dat ik hier van moest bus veranderen waren echt heel erg koud!
Maar, nu ik hier echt ging blijven en met mijn koffer richting hostel moest sjouwen, was het uiteraard bloedheet!!!haha

Zwetend aangekomen bij de hostel, het heet On Top backpackers en het is ook On Top of een poolhal gebouwd...erg apart!!
Ik heb me meteen omgekleed en ik ben een rondje gaan lopen in de stad.

Zaterdag was een bewolkte dag, dus ik heb maar wel weer iets met lange mouwen aangetrokken. Na het ontbijt een rondje gemaakt door de stad, dit keer met camera, want gisteren was mn batterij leeg....
Ik ben bij St.Pauls Cathedral naar binnen gegaan, erg mooi en groot. Er was iemand op het orgel aan het oefenen, daar hou ik wel van!

Er is ook de First Church, er zijn er meerdere, maar dit is echt de allereerste kerk die in Dunedin gebouwd is. Staat op een heuvel en heeft een houten plafond, erg mooi!

Ik ben bij de vvv een flyer van een 2ehandsboekwinkel tegen gekomen en daar ben ik natuurlijk ook naar op zoek gegaan. Gevonden, en zeker 3 kwartier heerlijk gesnuffeld!!! Ze hadden echt ongelooflijk veel boeken, over echt van alles!!! Ik heb er heel veel gezien waarvan ik dacht dat ze wel interessant waren, maar ik heb toch maar niets gekocht. Er zitten al minstens 5 boeken in mn koffer en 1 in mn handtas, dus ben al lekker aan het sjouwen!!haha

Daarna lekker op mn gemak ergens geluncht en een kijkje genomen in de Public Art Gallery. Ik heb niet alles bekeken, veel moderne kunst waar ik niet van hou, maar er waren een aantal schilderijen die wel interessant waren! Er was ondertussen ook een dameskoor aan het zingen in de hal. De hal had een goede akoestiek, het klonk erg mooi! Ik ben gaan luisteren tot het einde, ze zongen van alles wat, ook al kerstliedjes natuurlijk! Dat is zo apart, al die kerstliedjes en versieringen in de zomer...voelt niet echt als kerst, het hoort koud te zijn!
Goed het was niet zo warm zaterdag en uiteindelijk ging het ook regenen, maar dat is toch niet hetzelfde!!!

Zondag heb ik een treinrit gemaakt door de Taieri Gorge met de Taierie Gorge Railway. De trein ging om half 10 weg, je moest al eerder aanwezig zijn. Ik stap de wagon binnen, zit daar een meisje dat al 2x eerder een kamergenote is geweest, de eerste keer in Greymouth en de 2e keer in Queenstown!! Dat was echt grappig, ik wist niet dat ze ook in Dunedin was en bleek dat ze ook in de On Top hostel logeerde!!! Dus we hebben de rit bij elkaar aan tafel gezeten.

De trein was een ouderwetse, niet zo'n nieuwe als de TranzAlpine, deze schommelde nog zoals ze dat vroeger deden!!
Het eerste stuk was niet zo mooi en helaas deed het weer ook niet echt mee. Vanmorgen vroeg regende het en helaas is dat niet echt meer opgehouden.

Maar het werd beter, zodra we eenmaal in de gorge reden was het echt gaaf!! Het is echt onwijs te bedenken dat zo'n treinspoor in 1800-zoveel werd gebouwd met niets meer dan pikhouweel, paard en wagen!! Tnt kon niet gebruikt worden, want dan zou de hele boel instorten!!
Echt ongelooflijk en dan die bruggen en tunnels....uiteraard ook hele fijne afgronden!haha

Het was heel erg mooi!! Je ziet hier overal groene bossen met gele bloemen, die zijn meegenomen om als border te fungeren, net als wij met coniferen zouden doen, maar die dingen zijn een beetje uit de hand gegroeit zeg maar en nu beschouwen ze het als onkruid.
Ben er nog niet achter of het nou brem is of gouden regen, denk eerder toch het eerste..het is echt overal!! Het hele land staat er vol mee!

Zij vinden het onkruid, maar ik vind het mooi! De ene bos is nog feller geel dan de andere, echt schitterend!!!
Eenmaal uit de gorge veranderd het landschap, het is plat met uitstekende rotsen, volgens mij een soort leisteen.
Veel schapen en koeien ook en ook herten-boerderijen...ben benieuwd wat ze daarmee doen, zal wel om op te eten zijn, maar daar ben ik nog niet achter gekomen!

Er werd ontezettend leuk verteld trouwens door zo'n echte, gepensioneerde liefhebber van de streek!! Hij vertelde dat het er niet zoveel regende daarboven, dat door irrigatie en het uitroeien van konijnen een hoop gewonnen is...maar ik zag er lekker in ieder geval 3 rondrennen, dus ze hebben ze niet allemaal te pakken gehad!!haha

En in Middlemarch regende het wel degelijk, dus wat hij bedoelde met het regent hier niet zoveel snap ik niet! (lijkt mijn oma wel, in Lelystad regent het nooit...nee alles viel in Almere!!)

Ik wilde in Middlemarch gaan lunchen, maar heb uiteindelijk in de trein iets gegeten. Het zag er een beetje verlaten uit allemaal.

Ik sla ff alles op, ben zo weer terug, mn tijd is om!
Groetjes,
Linda

  • 09 December 2013 - 09:18

    Anneke:

    Hoi,
    Een gepensioneerde gids. Wie weet ligt er voor Guus dan nog wel een beroep klaar. Een gepensioneerde gids op Schiphol. Haha
    Gr. Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verantwoordelijke, goed georganiseerde boekenwurm en globetrotter!

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 29466

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 03 Mei 2017

Philadelphia here we come!

02 April 2016 - 15 November 2016

Avalon Felicity 2016

29 November 2015 - 26 Januari 2016

Australië Avontuur!

28 Februari 2015 - 15 November 2015

Op naar een nieuw avontuur!!

20 Maart 2014 - 15 November 2014

Werken op een riviercruiseschip!

04 November 2013 - 17 December 2013

Voor het eerst Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: