Een reis van Parijs naar Rouen en weer terug! - Reisverslag uit Rouen, Frankrijk van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Een reis van Parijs naar Rouen en weer terug! - Reisverslag uit Rouen, Frankrijk van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Een reis van Parijs naar Rouen en weer terug!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

09 Mei 2014 | Frankrijk, Rouen

3 mei 2014

We zijn inmiddels weer onderweg naar Parijs, net aangekomen in Conflans. Hier blijven we vannacht liggen, morgen gaan we weer verder.

Ik heb het eigenlijk nog niet echt gehad over wat we onderweg zoal tegenkomen, dus ik dacht laat ik dat eens doen!!haha

Goed, we beginnen op dinsdag altijd in Parijs, daar liggen we aan de Port Javel Bas, dat eigenlijk aan het begin van Parijs is. Iedereen die Parijs een beetje kent denkt Eiffeltoren, Notre-Dame, daar liggen we dus niet echt in de buurt! Oke, de Eiffeltoren is zo’n 20 minuten lopen hier vandaan, zeggen ze, ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd! Eigenlijk is de dinsdag zo gevuld dat ik nooit veel zin heb om die kant op te gaan, maar wie weet komt het er nog van. Voor degene die er een kaart bij pakt, wij liggen tegenover Parc André Citroën, zeg maar links onder de Eiffeltoren.

Op dinsdagavond, na het inchecken van de gasten en de safety drill, gaan we meestal rond half 8 richting Vernon. Om Parijs uit te komen moeten we in eerste instantie onder een flink aantal bruggen door, veel buitenwijken. En veel woonboten!! Schijnt ontzettend duur te zijn om met zo’n boot in Parijs te kunnen liggen, geloof dat wij Amsterdam al duur vinden, maar hier schijnt het nog erger te zijn. Als je een woonboot hebt, heb je het goed voor elkaar zeg maar!!

Goed, tegen de tijd dat we echt Parijs uit zijn, lig ik al op één oor, maar onderweg naar Vernon komen we een aantal sluizen tegen. Ik weet niet of ik het goed zeg, maar als we richting Rouen gaan, gaan we omlaag…dus door de sluizen worden we geleidelijk aan omlaag gebracht.

Op woensdagochtend arriveren we in Vernon, dit is een klein, lief dorpje eigenlijk. Ben er zelf al een paar keer geweest, erg leuk, echt dorps!! Hele mooie, oude kerk en een aantal oude huizen. Lijken op vakwerkhuizen in Duitsland, hangen ook al lekker scheef, hartstikke leuk!
Hier vandaan maken mensen een excursie naar Giverney, voor de tuinen van Monet of naar kasteel Bizy.

Woensdagmiddag tegen een uur of 4/5 gaan we richting Rouen, waar we dan in de nacht van woensdag op donderdag aankomen.
In Rouen liggen we meestal in het centrum, vlakbij de grote kathedraal.
Rouen is een grote stad, hoofdstad van Normandië als ik het goed heb begrepen. Dit is de stad waar Jeanne D’Arc veroordeeld en verbrand is en dit is de stad waar Monet de kathedraal op verschillende tijdstippen van de dag geschilderd heeft. Het heeft een hele mooie, oude historische wijk. Smalle straatjes, scheef hangende huizen, mooie kerken en kathedralen.
Als we in Rouen zijn gaan de gasten op donderdag ochtend op een excursie door de stad en ’s middags naar Honfleur. Dat is op een uur rijden van Rouen, een stad met een leuke haven, gekleurde huizen en veel kunstenaars.

Op vrijdag zijn de gasten de hele dag op pad, naar de stranden van Normandië om te zien waar de geallieerden aan wal kwamen op D-Day. Dat is altijd een erg emotionele dag, de mensen gaan ook naar de begraafplaatsen en monumenten ter nagedachtenis. (Op donderdag geeft Nigel Stewart een lezing hierover, heb ik al verteld, maar dat maakt het wel échter heb ik het idee, goede aanvulling)
Maar ze kunnen ook de Taste of Normandy doen, proberen de smaak van Normandië te pakken te krijgen! Daarbij gaan ze naar het wandkleed van….de vrouw van Willem de Veroveraar als ik het goed heb onthouden..schijnt al heel oud te zijn en de legende is dat ze het zelf heeft gemaakt, maar dat gelooft niemand! Als koningin hoef je niets zelf te doen, dus waarom zou ze dat wel zelf hebben gedaan??! Haha
En de mensen gaan verschillende dingen proeven. Normandië staat bekend om oa wijnen, camembert en Calvados, dus die mensen komen altijd vol terug!hahaha
Op vrijdagavond hebben we altijd een Local Chef’s dinner, een chef uit de buurt komt dan koken…of alleen z’n gezicht laten zien, want het is meestal al voorbereid voordat hij komt!haha

In Rouen merk je het meest van het getij in de Seine! Het kan zomaar zijn dat je ’s morgens gewoon de boot af kunt lopen en ’s middags de plank op moet lopen om bovenlangs binnen te komen! Het schip kan wel een paar keer per dag hoger of lager dan de kade liggen, heel apart is dat!
Waar we de laatste keer lagen leek het water ook veel ruiger, voelde het schip steeds heen en weer gaan als er een ander schip langs vaart!

Vrijdag tegen middernacht varen we dan weer terug richting Parijs. Op de terugweg moeten we dus weer door een aantal sluizen. Op zaterdagochtend komen we aan in Les Andelys, een echt dorp, kleiner dan Vernon. Hier staat een excursie door de stad of een wandeling naar de ruïne van kasteel Guiard, dat schijnt nogal een aardige tippel naar boven te zijn!
Meestal als we hier aankomen is het erg mistig, kun je niets zien, maar tegen de tijd dat de gasten op excursie gaan komt de zon tevoorschijn, zo’n mooi gezicht is dat!!!! Vanmorgen hadden de mensen mazzel, scheen de zon al toen we aankwamen, maar het was wel fris!!

Tegen 12 uur ’s middags gaan we onderweg naar Conflans, Waar we tegen 8 uur/ /half 9 ’s avonds aankomen. Onderweg komen we langs een immens kasteel, Roche Guyon. Een kasteel op en tegen een berg aan, half ruïne en half nog heel, steeds weer aangebouwd, dus je hebt heel oude delen en vrij nieuwe, maar het is gigantisch mooi!! Als ik het goed heb heeft Rommel hier in de 2e wereldoorlog ook huisgehouden.

En we zien onderweg hele velden vol koolzaad, helemaal geel, hartstikke mooi! Koeien ook, van die grote bruine met grote koppen!! Hele mooie huizen, volgens mij zijn het 2e huizen van mensen uit Parijs, om te vluchten in de zomer! En laatst zag ik een soort “nest” van zwaluwen!! Dat was zo grappig, ik denk wat doen al die beestje daar, maar het was een soort honingraat in een berg, op de oever. Het was zacht en er zaten allemaal gaten in, de nesten van die zwaluwen, zo snugger!! Alhoewel, bedacht me later dat daar het water ook omhoog zal gaan…of misschien niet, maar er zaten er in ieder geval een heleboel, dus ze zullen het wel weten!! Maar het was een mooi gezicht!!

En onderweg dus de sluizen en lage bruggen, mensen kunnen dan ook niet het dek op, omdat we er anders niet onderdoor kunnen. Maar als je op het schip zit heb je daar eigenlijk weinig erg in. Vandaag hadden we een ontzettend mooie dag, lekker zonnetje onderweg! Meestal word er dan een rondleiding door de keuken en de stuurhut gegeven, er word wijn en kaas geproefd, dus de gasten worden wel bezig gehouden!

Conflans is maar een kleine stad, volgens mij nog kleiner dan Les Andelys, alhoewel…hier hebben ze meer dan 2 winkels en op zondag een markt, met allerlei soorten vissen, vlees, kazen, groente…stinken!!!
Er is een mooie toren en een kerk op een schip, maar dat heb ik volgens mij ook al verteld!
De gasten gaan op zondag hier vandaan naar Auvers Sur Oise, de plaats waar Van Gogh zijn laatste tijd doorbracht. Ze gaan naar zijn huis, zien de kerk en de lavendelvelden die hij schilderde. Of ze gaan naar Malmaison, het huis waar Napoleon en Josephine woonden.
’s Middags gaan er mensen naar Versailles en wij varen dan naar Parijs, waar we deze mensen weer oppikken in St.Denis.
En daarna gaan we echt door naar onze stop in Parijs, terug naar de aanlegplaats bij Parc André Citroën. Op maandag kunnen mensen kiezen voor excursies door Parijs en ’s avonds kunnen ze een eten en een show bijwonen in de Moulin Rouge. Het eten schijnt er niet zo geweldig te zijn, maar de meeste mensen gaan voor de show, dus dat is dan wel goed.

En op dinsdagochtend is het gedaan met de pret. De meeste mensen gaan naar huis, een aantal blijft nog een paar dagen in Parijs of ze gaan met een andere cruise van Avalon mee naar het Zuiden van Frankrijk.
En wij maken alles weer in orde voor de volgende groep!!

Dus zo ziet zeg maar een weekje cruisen eruit!!!
Groetjes,
Linda

• 09 Mei 2014 - 23:15

Ada:

Nou Linda ik zou er zo zin in krijgen! Het lijkt mij een leuke trip. En volgens mij geniet je er zelf ook van!
    Mooi om dat te lezen tussen de regels door. Slaap je al beter?
    Voor vanavond in ieder geval wel te rusten. Slaap zacht en mooie dromen.
    Hartelijke groet Ada.

• 10 Mei 2014 - 10:36

Ferrie:

Leuk beschreven Linda, krijg er best zin in om mee te varen.
    Even wachten op het echte mooie weer ;-)
    En....op de korting die je kunt regelen hahahaha
    Geniet van je groei en de leuke dingen die je meemaakt!
    Een mooie ervaring!!

Dikke kus (ook van oma!)

• 10 Mei 2014 - 19:24

Marga:

Hee Nicht,

Als je jouw verhalen zo leest, maak ik in gedachten de cruise al mee !
    Zou best een keer zo'n vakantie willen meemaken.
    Je kan met je beschrijvingen zo een reisgids maken.(is dat geen leuk idee, verwerkt in een roman ??)
    Ik ben blij dat alles goed gaat met je, en kijk weer uit naar het volgende verhaal.

Dikke knuffel en groetjes van Marga.