Eindelijk... - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Eindelijk... - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Eindelijk...

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

05 April 2015 | Frankrijk, Straatsburg

5 april 2015 Vrolijk Pasen!
Zo eindelijk even tijd om echt voor het schrijven van een verhaal te gaan zitten!
De afgelopen dagen waren lang, hectisch en chaotisch. Er kwam heel veel op me af, had ontzettend het gevoel dat ik niet meer wist wat ik doen moest, alsof ik maar iets deed, niet op mijn plek zat…
Dat lag uiteindelijk meer aan het feit dat ik hier zit met mensen die al jaren ervaring hebben in het werk wat ze doen én aan het feit dat de eerste 2 cruises geen “gewone” cruises waren. Niets ging zoals ik het geleerd had en was daardoor een beetje de weg kwijt. Ik heb ondertussen ook al een aantal keer gebeld en gemaild naar de achterban in Basel..tijdens de Kick Off in Keulen was me gezegd vooral te bellen als er iets was en dat heb ik zeer ter harte genomen!! Heel blij met deze hulplijn!
Maar waarschijnlijk ben ik een goede actrice, want het is niemand echt opgevallen! Volgens de muzikant die we aan boord hebben, leek het alsof ik al jaren Senior ben en mijn kamergenote vind dat ik erg kalm ben als ik achter de balie sta….ze moesten eens weten!
De week voor de eerste cruise was het vooral alles een plek geven, schoonmaken en de safety exercise oefenen! Haha Dat laatste maakte in ieder geval dat we allemaal 1 keer per dag frisse lucht kregen!
Iedere avond een meeting met de hele crew waarin de HM vertelde over wat voor soort persoon hij was, bijvoorbeeld dat hij alleen achter zijn personeel staat als ze een award in ontvangst kunnen nemen, want dan is de spotlicht voor hun. Maar als er iets is zal hij voor zijn personeel opkomen.
Ik heb het al eerder gezegd, maar ik denk dat ik veel ga leren van deze man!
De mensen in de keuken en het restaurant moesten met het maken van de gerechten en het serveren van het eten op ons oefenen. De eerste avond moesten we een soort lootjes trekken waar dan op stond wat je te eten kreeg en de 2e avond kon je zelf uit het menu kiezen. Was wel grappig!
Zo hadden we ook een avond een Icebreaker, we moesten teams van 2 vormen en kregen allemaal 5 vragen te beantwoorden, die de ander dan aan de rest van de crew moest voorlezen. Was leuk, zo kregen we een beetje een beeld van elkaar.
En een andere avond werden alle Seniors op de dansvloer gezet, gedwongen vrijwillig zeg maar en moesten we vertellen wat we van de Kick Off meeting in Keulen vonden.
Goed de eerste gasten kwamen op vrijdag 27 maart, we waren in Amsterdam. Waar we trouwens niet liggen waar de grote schepen aanmeren, bij het Mövenpick hotel, maar aan de andere kant van het station, bij het Paleis van Justitie. Van wat ik begreep was dat niet onze vaste ligplaats. Hoop dat we volgende keer wel aan de andere kant liggen, dichterbij de bieb voor de gratis wifi!!
Maar goed, het was die dag hondenweer!! Het regende en stormde en er was stroomuitval in Amsterdam en daarmee ook op Schiphol. Onze gasten werden allemaal naar andere luchthavens gebracht of moesten heel lang wachten op hun bagage. Tegen etenstijd was de hele groep binnen…maar 15 mensen in totaal!!!
Het was een groep reisagenten uit Canada, op ons schip voor vergaderingen over de verandering binnen Avalon en natuurlijk om het nieuwe schip te bewonderen.
We voeren via Keulen naar Wiesbaden. Waar het ontzettend stormde toen 4 dagen later een nieuwe groep erbij kwam om mee te gaan naar Basel voor de Christening Cruise. Het schip is nieuw en moest nog gedoopt worden! Alles moest natuurlijk op een bepaalde manier gaan en gedaan worden, denk dat uiteindelijk het restaurant en de housekeeping meer last hadden van de vele aanpassingen in het schema. Voor mij was het alleen lastig om de ene cruise af te sluiten en de volgende te openen, omdat vrijwel iedereen van de eerste cruise meeging naar de 2e.
Op de dag van de doop, kwamen er in de ochtend een heleboel bloemen aan boord om het schip te versieren. Heel mooi, verschillende bloemen en kleuren aangepast aan de kleuren in het schip.
Ondertussen was vrijwel iedereen van boord, dat was wel fijn, ruimte om het werk te kunnen doen. De doop zelf werd gehouden in Strasbourg, waar onze Kapitein woont. Het heeft de hele dag geregend, maar gelukkig was het droog op het moment dat iedereen naar buiten ging om de Peetmoeder van het schip de fles tegen de zijkant te laten gooien. De peetmoeder was een zangeres uit Canada, waar wij nog nooit van gehoord hadden, maar de Canadezen onder ons helemaal lyrisch van waren!
Moest wel lachen! De Peetmoeder kreeg een enorm boeket bloemen. Er was al een vaas klaar gezet in ha
Geloof dat alles uiteindelijk wel goed is verlopen, de rekening ging naar Avalon, ik heb in het systeem alles goed gedaan. En de gasten waren helemaal blij, dus wij uiteindelijk ook!
Gisteren ging iedereen naar huis, om 10 uur gingen de laatste mensen weg, heerlijk!!! Even ademhalen voor iedereen en nu ging de “normale” gang van zaken weer beginnen!
Ik heb lekker de tijd genomen om al mijn reports te doen en alles af te sluiten enz. ’s Middags rond 4 uur kwam de nieuwe groep mensen. We hebben nu 121 mensen aan boord, waarvan ik een hele groep herken van vorig jaar op de Creativity!!! Was echt leuk, ik herkende heel veel gezichten, wist de namen niet meer, maar toch! Vonden ze leuk dat ik ze herkende! Onze cruisedirector deze week is Isabel Heiman, nog nooit met haar gewerkt, maar we hebben nu al een hekel aan haar! Het is een typisch Duitse, volgens onze HM een echte Duitse koe!! Haha En hij kan het weten, want hij komt zelf ook uit Duitsland! Ze zal waarschijnlijk haar werk heel goed doen, maar ik vind haar niet aardig tegen de gasten. En ze noemt haar dagelijkse nieuwsbrief ook een Love letter…..getver!! Maar goed, ze komt gewoon niet aardig over! Mn second had de avond voordat de groep arriveerde al een aanvaring met haar en gisteren had ik ook iets, maar vandaag gaat het goed.
We hebben een stel uit Brazilië aan boord en daar hebben we alles voor vertaald gekregen, de dagelijkse nieuwsbrieven en de menu’s. Gisteren was ik vergeten er een uit te printen, maar vandaag was ik haar voor! Toen ze me haar Engelse versie gaf, vroeg ik haar meteen wat we moesten aanpassen op die andere! En we zijn er uit dat het beter is allebei de nieuwsbrieven te geven, voor het geval we onze aanpassingen verkeerd vertalen! Ik vertrouw Google Translate niet zo erg! Haha
Ze komt wel in mei ergens weer terug en dan blijft ze 2 weken, kunnen we ons vast geestelijk voorbereiden!
Gisteren met mijn Second afgesproken dat we gaan proberen onze eigen weg te vinden dit seizoen. We hebben allebei dingen op een bepaalde manier geleerd en we roepen constant ‘O maar vorig jaar deden het zo…’ werd er niet echt vrolijk van. Daarbij vond ze dat ik volgens mijn takenlijst teveel zou doen. Dus ik heb haar gezegd dat ik die lijst mee heb genomen van vorig jaar, dat ik hem gebruik omdat het mij helpt dagelijks bij te houden wat er moet gebeuren en dat ze niet moet kijken naar of de Senior of de Second die taak moet uitvoeren. We doen het samen, want we zijn een team. Ik heb wel gezegd dat het prima is dat zij ook alles doet, maar dat als ze iets verkeerd doet dat het dan wel mijn nek is die op het blok ligt om het zo te zeggen.
Bij Jayson was het vorig jaar echt dit is van jou en dit is van mij. Ik denk dat hij mij alleen maar heeft geleerd wat ik moest doen als Senior om hem te kunnen vervangen voor zijn vakantie. Vraag me af of hij dat ook had gedaan als hij niet op vakantie had gegaan. Nu heb ik het er ook met de HM over gehad en hij zegt ook dat iedereen juist moet weten hoe het werkt, voor het geval één van ons ziek word, dat alles wel gladjes kan blijven doorlopen. Zo wil hij ook dat ik weet wat hij aan administratie doet voor het geval er iets met hem gebeurd.
Daarnaast heb ik ook gezegd dat ik alles wil delen en leren aan haar, maar dat ik de eerste tijd graag wil hebben om alles zelf beter onder de knie te krijgen.
Ondertussen moeten we nu ook al doorgeven wanneer we op vakantie willen, dus het is toch wel handig om eerdaags te gaan beginnen met trainen!
Heb ik al verteld over ons geweldige Powerpoint systeem dat we dit jaar hebben?! Waarschijnlijk nog niet omdat het niet zo geweldig is als het lijkt!! Vorig jaar hadden we een programma om een powerpoint in te maken en via een ander programma kregen we het op de tv’s te zien.
Nu moet je een powerpoint maken, dan alles slide voor slide op een website zetten en dan alles per slide in het systeem zetten. En de oude slides één voor één verwijderen…..degene die dit bedacht heeft kwam 27 maart eindelijk om ons dit uit te leggen…terwijl we zaten te wachten op gasten die binnen kwamen en hij nog van allerlei andere dingen te doen had! Heel handig in ieder geval! Wat hij ons toen niet verteld heeft is dat je minstens 5 minuten moet wachten, de tv ff uit moet zetten en na 5 minuten weer aan zetten zodat de powerpoint ook echt te zien is voor de volgende dag!!
Maar goed, ondertussen hebben we al legio problemen gehad met dat ding, dus ik hoop dat hij snel weer langs komt. Probleem is alleen dat hij meestal laat op de avond langs komt als je geen zin meer hebt en niet meer op kunt nemen wat hij uitlegt, lekker handig!
We hebben een nieuw tv systeem wat in veel kamers nog niet werkt. Vorige cruise was er iemand die haar rekening op tv zag en iets groter uitgevallen was dan ze dacht…uiteindelijk hoefde er niemand iets te betalen, maar toch!
En zo zijn er nog een aantal dingen. We hebben bijvoorbeeld ook nog geen wifi voor de crew, ik zou iedere maand een nieuw wachtwoord voor de gasten moeten krijgen, maar ik heb nog geen nieuwe gehad.
Ondertussen gebruikt iedereen volgens mij illegaal het wachtwoord van de gasten nu! Dat moesten we op de tv’s zetten, maar dat vond de HM toch niet zo’n goed idee, maar nu krijgen we natuurlijk alle gasten aan de balie!!
Maar goed, ondertussen heb ik het wel weer even gehad en denk dat ik even ga liggen voordat ik weer aan de slag ga!
Ik hoop snel weer te schrijven!



Groetjes,
Linda

  • 05 April 2015 - 14:46

    Anneke:

    Hoi,
    Leuk om je belevenissen weer te lezen.
    Zo te horen heb je het onwijs druk.
    Fijn dat alles nieuw is. (Op het afwassen en wassen na). Kan je wel
    Helemaal op nul beginnen
    Hier alles zijn gangetje, het weer word in ieder geval wat beter.
    Morgen ga ik lekker een weekje met mijn zussen op vakantie.
    Turkije is het geworden, Carolien durfde niet naar Qatar . Jammer had
    Ik wel gewild.
    Bang voor terroristen, die zijn daar gelukkig niet. Hm,
    Dus tot over een weekje maar weer.
    Liefs anneke

  • 06 April 2015 - 12:47

    Ferrie:

    Nou schat, je hebt jou "doop" dus overleeft zo te lezen.
    Kan me werkelijk voorstellen, dat het bij de inrichting van zo'n nieuw schip een grote chaos is in het begin.
    Gelukkig ben je nu op je eerste echte reis, en kan alles weer regelmaat krijgen.
    Het gaat je zeker goed af!! Blij dat je deze goede HM getroffen hebt!

    Wat leuk dat je diverse gasten van vorig jaar herkende (zullen wel welgesteld zijn als ze elk jaar zulke reizen kunnen maken.... zit er geen rijke kandidaat voor jou tussen?? haha)
    Zullen ze wel fantastisch vinden, dat je ze herkende.
    Herkende ze jou ook?

    Als ik het goed zie, zijn jullie vandaag in Heidelberg
    Hoop dat je even bij kunt komen als de gasten van het schip zijn.

    Ik heb vanmorgen je hele verhaal weer doorgebrieft aan oma ;-)

    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Straatsburg

Op naar een nieuw avontuur!!

Jawel, mijn vakantie is bijna voorbij!

Ik ga dit nieuwe seizoen werken als Senior Receptioniste! Dat was vorig seizoen al voorgesteld, maar toen ik naar huis ging kreeg ik toch hetzelfde contract als wat ik had. Er zouden in november vorig jaar gesprekken zijn en dan zou ik het nog wel horen. Moet eerlijk zeggen dat ik er al niet meer op gerekend had, zat al te kijken naar een cursus die ik erbij zou kunnen doen!

Maar begin Februari hebben ze me dan toch een contract voor Senior Receptioniste aangeboden!
Het was even een verrassing, moest er toch wel even over nadenken...kan ik het wel, ik heb het vorig jaar maar 2 weken gedaan, weet ik nog wel hoe het werkt..enz, enz...

Maar ik ga toch voor deze nieuwe uitdaging!! Het word heel spannend, vind het ook doodeng, maar als ik eerlijk ben weet ik ook zeker dat als ik weer een seizoen als Second ga werken, het heel erg saai gaat worden. Ik weet hoe het werkt en zo heel erg moeilijk was het niet.

Daarbij heb ik nu een seizoen gehad, dus ik weet een beetje wat me te wachten staat! Ik ga zeker proberen een hut alleen te krijgen en dat heen en weer verhuizen gaat dus niet meer gebeuren!
Tussendoor wil ik graag 3 weken vakantie, want die 2 van vorig jaar waren echt te kort.

Én ik ga mezelf aan het einde van het seizoen trakteren op een vakantie naar Australië! Dat was ik al van plan, maar nu word het helemaal een wortel voor mijn neus om het einde van het seizoen te halen! haha

Ik ben ook uitgenodigd voor een Kick Off Meeting, daarvoor ga ik morgen met de trein naar Keulen. Dacht dat dit een training werd, maar het is meer een soort bijeenkomst waar we gaan kijken hoe we de Avalon gasten nóg blijer kunnen maken dan ze al zijn! En als het goed is krijgen we een ehbo training.
Ik zie daar ook weer wat collega's van vorig jaar terug, dus dat zal wel erg leuk zijn! (En dan kan ik meteen nog een beetje navragen hoe bepaalde dingen ook alweer in z'n werk gingen!!haha)

Op 10 maart kom ik weer naar Nederland en dan gaat op 19 maart het echte werk beginnen...ik weet alleen nog niet wáár!! Daar hoop ik volgende week ook achter te komen!

Ik hou jullie weer op de hoogte!
Groetjes,
Linda

Recente Reisverslagen:

16 November 2015

het heeft even geduurd...

26 Oktober 2015

de laatste twee weken

10 Oktober 2015

Weer terug in Amsterdam

28 September 2015

Groetjes vanuit Keulen

17 September 2015

Daar ben ik weer!
Linda

Verantwoordelijke, goed georganiseerde boekenwurm en globetrotter!

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 29462

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 03 Mei 2017

Philadelphia here we come!

02 April 2016 - 15 November 2016

Avalon Felicity 2016

29 November 2015 - 26 Januari 2016

Australië Avontuur!

28 Februari 2015 - 15 November 2015

Op naar een nieuw avontuur!!

20 Maart 2014 - 15 November 2014

Werken op een riviercruiseschip!

04 November 2013 - 17 December 2013

Voor het eerst Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: