Wat een week! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Wat een week! - Reisverslag uit Straatsburg, Frankrijk van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Wat een week!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

13 Juni 2015 | Frankrijk, Straatsburg

13 juni 2015
Nou de eerste week met Nancy hebben we overleefd!
Mijn hemel wat een mens!!! Eerst werkt de microfoon niet, maar we weten niet wat ze ermee gedaan heeft. Het volume is niet goed en later in de week was ze ook niet te verstaan op het dek…terwijl in al die weken voor haar niemand er last mee had. We hebben geen klachten gehad dat de cruisdirectors niet te verstaan waren.
Ze had in haar dagelijkse nieuwsbrief headsets geschreven toen ze het had over de apparaten die we mensen meegeven als ze op excursie meegaan om de gids te kunnen verstaan. Iedere andere crd voor haar noemt het een receiver, wat me logisch lijkt, want je ontvangt (received) ermee het gesprek van de gids. Een headset is volgens ons iets wat je op je hoofd doet…
Heeft ze het nog diezelfde avond nagevraagd bij een andere crd, hoe hij het noemt… Ons maakt het geen reet uit, al geeft ze het een heel andere naam, als de mensen maar begrijpen waar het over gaat.
Uiteraard had ze ook klachten over de rest van het schip. We hebben een koffiemachine in de Back Lounge, waar men 24 uur per dag koffie kan halen. Maar volgens haar moeten de koekjes en de sappen ook 24 uur per dag te halen blijven. Wij halen het weg om 10 uur ’s avonds en zetten alles weer neer om 6 uur ’s morgens. Vorig jaar hadden we namelijk dat mensen klaagden dat de koekjes taai waren…ja logisch als je ze de hele nacht laat liggen. Detlef heeft haar al verteld dat we 90% van wat er in de Service Guidelines staat doen en de andere 10% zo dicht mogelijk erbij zitten. Het mooie is namelijk dat de corporates die geregeld langs komen, nog niets hebben gezegd over waar zij over loopt te klagen…
Goed, voor iedere excursie maken we dozen met receivers met een bepaalde kleur, dus bijvoorbeeld 20 rode en 30 gele enz. Niet echt moeilijk. Als mensen met een gids meelopen hebben we soms ook een groep voor Gentle walkers, mensen die niet zo snel lopen, maar wel graag dingen willen bekijken. Afgelopen maandag in Keulen hadden we dat ook, maar Nancy wilde er een Active walkers groep bij hebben en de andere 2 normal walkers. Prima, als je denkt dat dat nodig is, geen probleem. Het probleem begon toen ze receivers uit de groene doos, bij de rode ging zetten, zonder de gekleurde sticker aan te passen. Dus niet alleen was het voor mensen niet duidelijk wat er met een active groep bedoeld werd, maar ook de verschillende kleuren in een doos waren verwarrend. Dus Nancy legt uit dat mensen niet naar de sticker op de receiver moeten letten, maar alleen op de kleur van de doos waar ze de receiver uit halen. Nu hadden we dit systeem vorig jaar zo, maar het werkte niet erg. Zodra mensen een receiver uit de doos hadden gehaald wisten ze al niet meer welke kleur het was, dus om te voorkomen dat mensen met de verkeerde kleur groep mee gingen lopen zijn die stickers bedacht…Maar Nancy wist niet waarom die stickers erop zaten, wat ze verkondigde voor onze neus tegenover de gasten…alsof het onze schuld was dat haar gasten nu in de war waren over welke receiver ze mee moesten nemen!!!!
Man wat was ik giftig!!! Stomme koe!!! Ons tegenover de gasten “zwart” lopen maken, terwijl zij met die dingen heeft lopen klooien!!! Het lag op het puntje van mijn tong om het haar te zeggen, maar bedacht me maar geen scene te maken en gewoon extra receivers uit te delen. Want uiteraard haalde iedereen een receiver uit de Normal walkers, want niemand begreep de Active walkers groep… Die had ze bedacht omdat er ook jonge mensen in de groep zaten die niet mee wilden slenteren met de rest, of zo dacht zij in ieder geval!
Dus later die avond geopperd om de gekleurde stickers eraf te halen om verwarring te voorkomen…was het antwoord dat dat niet hoefde, want het was juist een heel goed systeem! Csilla had haar ook al verteld dat we dit ook deden toen ze in maart bij ons was, maar dat was ze alweer vergeten, net als hoe de microfoon werkt blijkbaar! Echt niet te geloven, eerst heel erg moeilijk doen en vervolgens is het een goed systeem…
Maar dan….zijn we afgelopen dinsdag in Mainz, waar we naast een zuster schip liggen met daarop een cruisedirector uit NL, die uiteraard even komt buurten. Hij loopt de Lounge in, zegt iets tegen een van de bar waiters en komt weer terug naar de lobby. Hij wil iets zeggen, maar maakt het niet af, dus ik vraag hem of ik hem ergens mee kan helpen.. nee was niet nodig. Later die ochtend krijgen we een telefoontje van iemand die over de veiligheid op de schepen gaat, hij probeerde Nancy te bereiken, maar dat lukte niet, dus wilde hij het aan ons vragen. Blijkt die andere cruisedirector een mail te hebben geschreven naar hem om te zeggen dat wij tafels en stoelen zo in de Lounge hebben staan, dat ze de uitgang blokkeren…..HUH??!!
Niet te geloven!! Vuile rat!!! Ik vraag hem nog wat er aan de hand is en ipv ons er meteen op aan te spreken, schrijft hij achter onze rug om een mail naar deze man!!! Dus Detlef heeft met hem gesproken, verteld dat alles staat zoals het in de voorschriften staat en dat we hem wel een foto zullen sturen, zodat hij kan zien hoe het eruit ziet…weet niet of we daar inmiddels al antwoord op hebben, maar het is dus niet zoals die rat het hem voorspiegelde! Lekker, deze CRD krijgen we dus over een week voor 2 weken in huis….
Maar dat is nog niet het hele verhaal, dat was nadat hij met Nancy lekker naar buiten ging, zodat ze natuurlijk haar hele zielige verhaal over hoe moeilijk ze het hier wel niet heeft gehad heeft kunnen vertellen. Komen ze terug, zegt ze tegen hem “laat mij je uitleggen hoe de microfoon werkt, want niemand deed dat bij mij”….en wederom, ik was giftig!!!! Zo idioot!! We hebben met dit mens op de allereerste cruises gewerkt en dus samen uit moeten vinden hoe het systeem werkt. Dat ze dat na 8 weken niet meer weet kan ik me voorstellen, maar dan vraag je er naar en dan ga je niet zo maar op allerlei knopjes drukken en zeggen dat niemand het je uitlegt!!!
We hebben de back office op slot, want we willen niet dat ze steeds heen en weer loopt om kopietjes te maken. Zij maakt extra plattegronden voor de gasten, maar dat kost mij inkt en papier! Terwijl we al plattegronden uitdelen, dus dat is lekker dubbel ! Daar klaagde ze ook over, het was echt ontzettend zielig!
Het mooiste is eigenlijk nog, dat toen de andere CRD weg was en Detlef haar vertelde over het telefoontje over de veiligheid, ze die CRD zwart zat te maken tegenover Detlef!! Hij moest zich met zijn eigen schip bemoeien, dit schip was van haar….. tuurlijk lieverd…
Nu zijn we er vrij zeker van dat ze van alles wat hier gebeurd en gezegd word een verslag maakt. We weten niet aan wie ze dit verteld of verstuurd, maar we hebben al tegen maatregelen genomen voor het geval er iets naar ons terug komt in de vorm van een klacht! We hebben alles wat zij heeft gezegd of gedaan de afgelopen week ook in een rapport gezet!!! Dus mocht er iets onze kant op komen, dan kunnen we nog terug halen waar het over gaat!
Want afgelopen donderdag waren we in Strasbourg, waar een ander zuster schip naast ons lag en ze natuurlijk met deze CRD weer lekker aan het lullen was…het was echt ongelooflijk.
Ja we moesten toch beter communiceren, bijv. als er iemand een fiets wil lenen moet ze daarvan weten, want ze moeten een of ander formulier voor haar invullen. Volgens haar zijn de fietsen een test om te kijken of ze die op alle schepen moeten doen, maar tot nu toe als iemand om een fiets vraagt bij een crd sturen ze ze naar ons. Waar wij ze de sleutel geven, een papier laten tekenen en ga je gang!!!
Het is echt heel apart, want toen ik de eerste keer opperde hoe de andere cruisedirectors het deden die voor haar kwamen, was het antwoord dat je cruisedirectors had en mensen die alleen maar hun werk deden…maw zij was de beste, want zij deed alles volgens Avalon richtlijnen….
En dan ineens kreeg gisteren een zakelijk voorstel van Nancy…iedere keer als ze een dagelijkse nieuwsbrief schrijft, lees ik het nog een keer om de fouten eruit te halen. Vind het leuk om te doen en ik wil ook dat alles netjes naar de gasten gaat! Donderdag had ze ook voor aankomende cruise een papier voor de optionele excursies om door te lezen. Daar haalde ik wel het een en ander aan fouten uit en ze zei dat ik de enige was die het echt las, want ze had deze papieren al langer in gebruik en er was nog niemand geweest die haar op die fouten gewezen had…nu weet ik niet of dat echt zo is, ze kan nogal overdrijven, maar zoals ik al zei ik vind het leuk om te doen. Gisteren vertelde ze me dat ze voor Avalon stukken moet schrijven over de rivieren waar we doorheen varen, deadline was al ergens 2 maanden geleden, maar ze was er nog niet aan toegekomen. Omdat ik zo goed ben in het editen van wat zij schrijft, stelde ze me voor mij te betalen voor het lezen van die stukken….
OK!!! Voor mij geen probleem! Nu hebben we het nog niet over het bedrag gehad, maar dat komt wel goed. Dus nu ga ik haar iedere dag vragen of ze al iets geschreven heeft, want ze wil het eind deze week wel afhebben. Ze hadden haar gevraagd het te doen, omdat ze een Amerikaanse is en dus goed zou moeten zijn in Engels, maar dat is dus niet echt zo.
Nu kopiëren al die cruisedirectors elkaars dagelijkse nieuwsbrieven, want ik heb al een aantal keren dezelfde fouten eruit gehaald!
Dus ik ben benieuwd, word een mooi potje voor mijn reis naar Australië!! Net als de verkoop van mijn 3d kaarten! Ik had er nog een heleboel thuis, mijn vader heeft er een paar voor me meegenomen naar het schip en ik heb aan Detlef gevraagd of ik ze kon verkopen aan de crew. Hij had er geen problemen mee, ondertussen heb ik er al 14 verkocht! Laat ze van de week ook nog ff aan Nancy zien, denk dat ik er aan haar ook nog wel een paar kwijt kan!
Best een aardige groep afgelopen week, wel luidruchtig en aardig aan de alcohol, maar over het algemeen ging het goed.
Maar ook weer een paar lekkere teuten…Als mensen tijdens de reis jarig zijn, krijgen ze van ons een taart. We brengen hem om de kaarsjes uit te laten blazen en dan word hij in de keuken in stukken gesneden, om hem dan aan tafel weer uit te kunnen delen. Afgelopen donderdag komt er een Engelse vrouw naar de balie om iets af te rekenen en verteld meteen dat ze op de dag van aankomst jarig was, een taart kreeg en dat die daarna naar de keuken verdween om gesneden te worden, maar ze heeft hem daarna niet meer terug gezien…dat vonden we echt vreemd, dus we hebben het met de Maitre gecheckt en hij heeft navraag gedaan bij zijn team. Blijkt dat de taart wel degelijk gesneden terug is gegaan naar de tafel en dat ze hem ook wel degelijk hebben opgegeten…ze waren alleen ook wel degelijk dronken, dus waarschijnlijk herinnerden ze zich er niets meer van!!! Haha
Inmiddels hebben we vanmorgen deze groep weer uitgezwaaid en we kregen zowaar een compliment van Nancy dat het een van de meest gladjes verlopen disembarkations was die ze tot nu toe heeft gehad…tuurlijk ze heeft te maken met de Queen of Disembarkation!!! Haha
Inmiddels ook de nieuwe groep alweer binnen en we zijn weer onderweg naar Strasbourg. Kwam er vanmiddag een meneer naar de balie dat hij zijn zwarte koffer kwijt was, dus voordat we van alles gingen nabellen en mensen gingen vragen of ze een extra koffer in de kamer hadden, gingen de cabinstewards de kamers af….bleek dat de koffer gewoon op het bed lag!!! Toen ik vroeg of hij zijn koffer al gevonden had, bleek hij inderdaad al gewoon daar te liggen! Zo lekker pa zit op het eerste dek in een kamer en de rest van de familie zit op het 2e dek met het mooie uitzicht!! Vorige jaar ook, twee zussen met hun moeder, ma zit beneden en zij zitten op de 2e verdieping!!
Zo dat was het weer, ben benieuwd wat deze week weer gaat brengen!

Groetjes Linda

  • 14 Juni 2015 - 15:50

    Loes:

    hoi mop,
    Nu je hoeft je niet te vervelen hoor! Wat rare mensen heb je toch! Schijnbaar erg moeilijk om ergens vooruit te komen! Als je het niet meer weet is het toch niet zo moeilijk om er om te vragen!!Kan me voorstellen dat het niet overal het zelfde werkt op t
    schip!! Maar gelukkig weet je er wel raad mee,hihi. Ga zo door hoor,mop! Ze kunnen nog wat van je leren,Maar straks heerlijk vakantie vieren!!! Dikke kus,xxxx

  • 15 Juni 2015 - 11:45

    Ferrie:

    Nou nou, wat een mens!
    Als ik jou was, zou ik maar eens kijken of de cdr-functie niet iets voor jou is
    Hebben ze tenminste 1 goede cdr bij Avalon ;-)
    De gasten hebben mazzel dat er zo'n goed team aan boord is, dat vergoed een hoop.

    Nog even volhouden en dan......over 2 weekjes....vakantie!!
    Dikke kus en....toitoitoi.....geef die nederlandse cdr maar van Jetje :-)

  • 15 Juni 2015 - 21:31

    Anneke:

    Hoi, hoi
    Wat een verhalen, je verveelt je in ieder geval niet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Straatsburg

Op naar een nieuw avontuur!!

Jawel, mijn vakantie is bijna voorbij!

Ik ga dit nieuwe seizoen werken als Senior Receptioniste! Dat was vorig seizoen al voorgesteld, maar toen ik naar huis ging kreeg ik toch hetzelfde contract als wat ik had. Er zouden in november vorig jaar gesprekken zijn en dan zou ik het nog wel horen. Moet eerlijk zeggen dat ik er al niet meer op gerekend had, zat al te kijken naar een cursus die ik erbij zou kunnen doen!

Maar begin Februari hebben ze me dan toch een contract voor Senior Receptioniste aangeboden!
Het was even een verrassing, moest er toch wel even over nadenken...kan ik het wel, ik heb het vorig jaar maar 2 weken gedaan, weet ik nog wel hoe het werkt..enz, enz...

Maar ik ga toch voor deze nieuwe uitdaging!! Het word heel spannend, vind het ook doodeng, maar als ik eerlijk ben weet ik ook zeker dat als ik weer een seizoen als Second ga werken, het heel erg saai gaat worden. Ik weet hoe het werkt en zo heel erg moeilijk was het niet.

Daarbij heb ik nu een seizoen gehad, dus ik weet een beetje wat me te wachten staat! Ik ga zeker proberen een hut alleen te krijgen en dat heen en weer verhuizen gaat dus niet meer gebeuren!
Tussendoor wil ik graag 3 weken vakantie, want die 2 van vorig jaar waren echt te kort.

Én ik ga mezelf aan het einde van het seizoen trakteren op een vakantie naar Australië! Dat was ik al van plan, maar nu word het helemaal een wortel voor mijn neus om het einde van het seizoen te halen! haha

Ik ben ook uitgenodigd voor een Kick Off Meeting, daarvoor ga ik morgen met de trein naar Keulen. Dacht dat dit een training werd, maar het is meer een soort bijeenkomst waar we gaan kijken hoe we de Avalon gasten nóg blijer kunnen maken dan ze al zijn! En als het goed is krijgen we een ehbo training.
Ik zie daar ook weer wat collega's van vorig jaar terug, dus dat zal wel erg leuk zijn! (En dan kan ik meteen nog een beetje navragen hoe bepaalde dingen ook alweer in z'n werk gingen!!haha)

Op 10 maart kom ik weer naar Nederland en dan gaat op 19 maart het echte werk beginnen...ik weet alleen nog niet wáár!! Daar hoop ik volgende week ook achter te komen!

Ik hou jullie weer op de hoogte!
Groetjes,
Linda

Recente Reisverslagen:

16 November 2015

het heeft even geduurd...

26 Oktober 2015

de laatste twee weken

10 Oktober 2015

Weer terug in Amsterdam

28 September 2015

Groetjes vanuit Keulen

17 September 2015

Daar ben ik weer!
Linda

Verantwoordelijke, goed georganiseerde boekenwurm en globetrotter!

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 29433

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 03 Mei 2017

Philadelphia here we come!

02 April 2016 - 15 November 2016

Avalon Felicity 2016

29 November 2015 - 26 Januari 2016

Australië Avontuur!

28 Februari 2015 - 15 November 2015

Op naar een nieuw avontuur!!

20 Maart 2014 - 15 November 2014

Werken op een riviercruiseschip!

04 November 2013 - 17 December 2013

Voor het eerst Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: