Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Te Anau - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Te Anau

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

02 December 2013 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Zo heb ik ff een verhaal voor jullie!!
Ik heb mn schrift erbij liggen, begin waar ik ben gebleven, dus ga er maar voor zitten, het wordt een lang verhaal!!!

Ok, ik ben gebleven in Greymouth, vlak voor ik met de TranzAlpine naar Christchurch ging. Ik zat om kwart voor 2 die dag in de trein, ontzettend mooie treinstellen! Hoge ramen, het plankje boven je hoofd ook van glas, zodat je het raam daarboven ook kon zien. Dus je kon zittend de bergen boven je hoofd bekijken en je vergat in ieder geval je spullen niet die daar bovenop lagen, want je kon ze zien liggen, handig!

Ik had gezegd dat de trein door Arthur's Pass ging en dat deed hij ook wel, maar het hele berg gebied waar de trein doorheen ging heet de Southern Alps. Hij ging omhoog en omlaag, door de Otira tunnel, dat zo'n 15 minuten duurde en daar kwamen we uit bij Arthur's Pass.
Onderweg werd er op een beeldscherm bijgehouden waar we waren en om de zoveel tijd kon je via een headset luisteren naar wat meer info over de regio waar we doorheen gingen.

Ik heb ook heel even op het open treinstel gestaan, maar het waaide keihard en het was hartstikke koud, dus dat heb ik niet lang volgehouden!
Het was een mooie rit, het was niet druk in de trein en je kon gewoon eten en drinken kopen. Het laatste stuk gingen we door wel 15 tunnels!! Niet zo lang als de eerste, maar toch. Rond 6 uur was ik in Christchurch waar ik met een shuttlebus naar de hostel werd gebracht. Ik had een nachtje geboekt in de Around the World hostel...voelde me er niet op mijn gemak. Kan mn vinger er niet opleggen, maar het was klein, voelde bijna claustrofobisch. De omgeving van de hostel was flink getroffen door de aardbevingen van bijna 3 jaar geleden, veel lege, beschadigde gebouwen en veel lege plekken van waar eens een gebouw had gestaan.

Was wel grappig ik heb ergens in de buurt gegeten toen er een man naar me toe kwam om te vragen of ik degene was waar hij een blinddate mee had. Hij noemde een naam, maar dat was ik dus niet. Of hij erbij mocht komen zitten tot zn date er was, prima, als hij me wilde zien eten, moest hij weten! Was wel een gezellig gesprek en uiteindelijk is zn date toch op komen dagen!haha

De volgende ochtend ging om kwart voor 8 mijn bus naar Oamaru, ik was op tijd weg uit de hostel en bij de bus.
De reis duurde niet zo lang, ik zou rond half 12 in Oamaru zijn...
Maar onderweg stopten we in Ashburton om iemand eruit te laten en zouden een echte pitstop doen in Timaru...maar daar was een passagier het niet mee eens. Hij wilde daar water halen en naar de wc, maar dat ging dus niet...ging helemaal uit zn plaat tegen de chauffeur, maar is toch weer gaan zitten.
We reden net weer een paar minuten toen er een vrouw naar voren kwam dat ze de bus uit wilde omdat die man haar net bij de keel greep....de chauffeur wilde op zoek naar een politieagent om die vent af te voeren, maar je ziet ze nooit als je ze nodig hebt. Dus hij heeft haar de bus uit laten gaan en heeft de politie gebeld. Op een ander punt in dat plaatsje moest hij iets afgeven, daar is de politie naartoe gekomen. Duurde een tijd voordat ze er waren, maar toen ze er eenmaal waren, kwamen ze met 3 auto's sterk!!!

Ze hebben de man aangehoord, gesproken met de passagiers achterin die het hele verhaal hadden meegekregen en toen bleek dat die vrouw m een soort van had uitgelokt. Nog geen reden om te doen wat hij deed, maar uiteindelijk is de hele situatie gesust, de man weer aan boord en na een half uur waren we dan weer op weg naar Timaru....wat een gedoe!

Ik was dus rond 12 uur in Oamaru, waar ik zowat het halve dorp al had gezien voordat ik bij de hostel was. Ik wist ongeveer waar ik moest zijn, maar niet precies, dus ben eerst naar de VVV gelopen om het te vragen. Daar kreeg ik een kaart en aanwijzingen en toen bleek dat het dichterbij de bushalte was dan ik dacht! Heb ik een soort van voor niets een berg opgelopen met koffer achter mij aan zeulend!!haha

Maar goed, ik had 's morgens even snel aan de wastafel gewassen met de gedachte te kunnen douchen in Oamaru....niet dus! De manager was er pas weer om 4 uur, ik was net te laat binnen. Mn koffer mocht ik zolang bij een andere gast in de kamer zetten en ik ben de stad in gegaan om iets te gaan eten en drinken, daar was ik inmiddels wel aan toe! Ben maar niet te dicht bij andere mensen gaan zitten, alhoewel ik niemand echt raar zag kijken, dus het zal wel niet zo erg zijn geweest!

Beetje rondgelopen en naar de zee gelopen. Het stormde echt heel erg, wat ontzettend mooie golven gaf!!! Mooie foto's kunnen maken van het opspattende water!

'sAvonds na het eten ben ik met een andere gast uit de hostel naar de plek gelopen waar de blauwe pinguins aan land komen om hun jongen te voeren. Tegen de tijd dat we er waren was het al redelijk donker, maar we hebben ze gezien!!! Zo grappig, ze zijn niet zo groot en moeten eigelijk best een eind lopen om bij hun nest te komen. Uiteraard moeten ze daarvoor eerst langs al die toeristen die naar ze staan te loeren en een paar auto's ontwijken voordat ze er zijn. Maar een aantal was wel zo dapper om de poging te wagen! Het was wel apart er stonden mensen te tellen hoeveel er aan land kwamen, maar de pinguins hadden inmiddels wel wat geleerd en kwamen ook op een ander punt aan wal!! haha Dus dat aantal klopt nooit!! Vond het wel een goede!!

Zaterdagmiddag ben ik naar Te Anau gegaan met de bus. Ik zat om 12 uur in de bus en rond half 7 was ik in Te Anau. Er zat ook iemand in die naar Invercargill moest en ik dacht echt dat we die hele omweg gingen maken, maar dat was gelukkig niet zo! In Gore moesten de mensen voor die plaats overstappen op een andere bus.

Bij aankomst heb ik me snel ingecheckt een handdoek gevraagd en de rest van de vragen kwamen daarna wel, want ik moest onwijs nodig naar de wc!! Ik heb mn blaas weer getraind deze reis, mijn hemel, ik moest echt nodig!!!

Ik had inmiddels aardig wat brochures verzameld om een cruise door Milford Sound te doen. Ik heb de buspas en daarmee kon ik ook vanuit Te Anau naar Milford, dat scheelde me redelijk wat geld!! Nu heb ik 2 trips van mijn buspas gebruikt en alleen betaald voor de cruise! Kijk dat zijn leuke dingen!

Ik ben gisteren naar Milford Sound gegaan en had een onwijs mooie dag!!! We reden hier rond kwart over 10 weg (dus ik kon lekker uitslapen! als ik vanuit Queenstown was gegaan had ik al om 7 uur in de bus moeten zitten!) en via de Milford Road gingen we naar Milford Sound. Onderweg nog een aantal stops gemaakt om foto's te kunnen maken van al het moois dat er te zien is!

De bus zat vol Aziatische mensen, bleek uiteindelijk wel handig, want ze maken heel veel foto's van elkaar en er was ook iemand die een foto van mij wilde maken met mijn camera! Jippie weer een foto van mezelf!

Onderweg gingen we ook door een tunnel, scheelt een heleboel reistijd, erg smal en lekker donker! De route was ontzettend mooi en we hebben echt gebofd met het weer, want er was regen voorspeld!

Rond kwart over 1 zaten we op de Pride of Milford, de boot die ons door de Sound voer om alles vanaf het water te bekijken. Lekker aan boord gegeten en toch maar een pilletje genomen, want de Tasman Sea was wat ruw!!! Ook op het dek geweest, maar het waaide zo hard, dat heb ik niet lang volgehouden!
We hebben zeehonden gezien, ze deden wat ze het beste doen en dat is slapen!! En een paar Pinguins, crested pinguins als ik het goed heb, harstikke leuk!

De route terug ging langs dezelfde weg, dus halverwege lekker in slaap gevallen!haha Rond 5 uur weer terug en lekker gegeten met een kamergenote uit Oostenrijk, heel gezellig!

Vandaag ff rustig aan, morgen weer op pad!
Helaas is mn tijd op, schrijf snel weer!
Groetjes,
Linda

  • 02 December 2013 - 09:57

    Anneke:

    Hoi, hoi

    Je beleeft nog eens wat op deze manier.
    Niet de leukste, maar de dame had zichzelf dus in een lastig parket gewerkt. Of moest ze daar toevallig uit de bus en kwam dit goed uit. Haha
    Gr. Anneke

  • 02 December 2013 - 10:30

    Ferrie:

    Hei schat,
    was het een getrouwd stel soms, in die bus ? hahahaha
    En jij...een onverwachte blind-date!!

    Ik zal het verslag weer doorbellen aan (heel) Lelystad hihi
    Liefs

  • 02 December 2013 - 14:18

    Frans:

    Hallo Linda
    Dank je voor het kaartje,volg je avonturen natuurlijk op de voet.
    Leuk te lezen wat zowat uitspookt op je reis.
    vermaak je Linda.
    Groetjes.
    Frans.

  • 02 December 2013 - 15:12

    Rina:

    Hallo Linda

    Zo maak je nog eens iets mee ha ha. Ik lees met veel plezier je verhalen,
    krijg ze steeds doorgestuurd van Anneke. Hoop dat je nog een fijne tijd hebt daar.
    Groetjes Rina

  • 03 December 2013 - 15:57

    Judith:

    Hoi Linda,
    Geweldig om al je verhalen te lezen! Ik lees ze met veel plezier! Ik ben alleen nu wel benieuwd naar foto's... kan je er niet een paar uploaden? Dan kunnen we ook de sfeer een beetje proeven...

    Nou, geniet nog van al je andere belevenissen daar en dan blijven wij hier gewoon meelezen ;-)
    groetjes Judith

  • 04 December 2013 - 00:17

    Loes:

    Hoi mop,
    Nu dat is inderdaad 'n lang verhaal....haha...Je maakt wat mee..))
    Leuk hoor!! En dat je al zulke mooie plekken hebt gezien,gaaf hoor:::))
    Dat wordt wel avondjes foto's kijken hé !!!!!
    Leuk dat je 'n foto van je zelf hebt,nu geloven we je ,dat je er echt bent geweest...hihihi
    Rust nu maar even uit,dat heb je wel verdiendt. Graag lezen we de volgende keer weer verder hoor.!!!
    Have fun,groetjess xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verantwoordelijke, goed georganiseerde boekenwurm en globetrotter!

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 29616

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 03 Mei 2017

Philadelphia here we come!

02 April 2016 - 15 November 2016

Avalon Felicity 2016

29 November 2015 - 26 Januari 2016

Australië Avontuur!

28 Februari 2015 - 15 November 2015

Op naar een nieuw avontuur!!

20 Maart 2014 - 15 November 2014

Werken op een riviercruiseschip!

04 November 2013 - 17 December 2013

Voor het eerst Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: