Groetjes vanuit Keulen - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Groetjes vanuit Keulen - Reisverslag uit Keulen, Duitsland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Groetjes vanuit Keulen

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

28 September 2015 | Duitsland, Keulen

Vrijdag 18 september 2015
De eerste week met Hans is bijna afgelopen en we zijn allemaal moe!!haha De man is een kletskous tot en met en vreet energie niet te geloven! Wel ontzettend gelachen, dat scheelt dan weer!
Deze cruise begon wel apart voor een van onze gasten! Op zaterdag werd me al gevraagd of er in de buurt van het schip een kleding winkel zou zijn. Of in ieder geval of ze erbij in de buurt zouden komen na de excursie in de ochtend. Dus ik had al aangeraden naar de Bijenkorf te gaan, daar zouden ze langs komen op weg naar het schip. Ik heb gezegd dat het een van onze duurdere winkels was en vroeg waar ze naar op zoek waren…bleek dat ze vergeten waren hun ondergoed mee te nemen!! Haha
Dus toen heb ik ze maar aangeraden naar de C&A te gaan, want daar is het een stuk goedkoper. Uiteindelijk zijn ze naar allebei de winkels gegaan en hebben ze bij C&A hun ondergoed gekocht, was inderdaad een stuk goedkoper! Haha
Vanmorgen ben ik weer op een excursie meegeweest! Dit keer naar het Zwarte Woud. Het is een busrit van zo’n 1 ½ uur van Breisach naar de winkel waar de koekoeksklokken gemaakt worden. Het is een winkel die al 7 generaties in bedrijf is, hartstikke leuk! De vader en zoon komen op donderdagavond in Strasbourg altijd een houtsnijwerk demonstratie geven op het schip en vrijdagochtend rijden ze weer naar huis.
Onze excursie gaat zo rond half 9 op pad, zoals gezegd een busrit van zo’n 1 ½ uur door het Zwarte Woud en langs pittoreske dorpjes, boerderijen met slaperige koeien (wel goede klimmers, want de Bergen zijn niet plat!), heel mooi.
Zwarte Woud werd zo genoemd door de Romeinen die er niet doorheen durfden omdat het woud letterlijk vol bomen en bosjes was, te dicht op elkaar om er goed doorheen te komen. Wat uiteraard weer een goed onderkomen was voor allerlei dieven en moordenaars!
Tot de monniken vele eeuwen daarna hun weg vonden naar het Zwarte Woud en met hun kloosters steden begonnen te stichten. Daarna bleek dat de bomen in het woud heel veel geld konden opleveren, dus vandaag de dag is het halve woud er al niet meer. Je ziet nog wel hele gedeeltes dicht op elkaar gepakte bomen, maar er zijn ook hele stukken open, waar nu koeien op grazen.
Uiteraard is er in zulke dichte begroeing veel ander leven als zwijnen, wolven enzovoort. Waarvan ook de meesten al niet meer bestaan, maar volgens de gids was de wolf weer op zijn retour.
Het was wel mooi om te zien hoe de mist boven de bomen blijft hangen, terwijl je zelf steeds hoger rijd. Er zijn veel wandelpaden ook in het woud, geloof van KarlsRuhe helemaal naar Basel.
Rond 10 uur waren we bij de winkel van de koekoeksklokken makers, waar vader en zoon ons al stonden op te wachten. Ik was mee gegaan om iets te vinden voor Janos, hij gaat ons over een week verlaten om een meubelbedrijfje te beginnen, met meubels die hij zelf gaat maken. Leek me leuk om iets van houtsnijwerk voor hem te vinden, maar de koekoeksklokken waren niet te betalen en de rest van wat er werd verkocht, werd door hun zelf ergens anders ingekocht….Dat was wel jammer. Maar goed, we vinden wel iets anders voor hem!
Voor de deur van de winkel stond 1 van de 3 grootste koekoeksklokken die vader Herr zelf gemaakt heeft. Het is zo groot als een huis en heeft verschillende bewegende onderdelen, dat ieder uur iets doet, dansende stelletjes, een vrouw die haar man achterna zit met een deegroller, water dat loopt.
Het was allemaal mooi en leuk om te zien. Ik heb uiteindelijk iets leuks gevonden voor Jayson en ik heb een boekje over het Zwarte Woud gekocht, kreeg een leuke korting omdat ik voor Avalon werk! Iedereen krijgt ook een kop thee/koffie met een stuk Schwarzwalder taart, maar daar had ik geen tijd voor, wilde iets leuks uitzoeken, maar kon niets vinden. Het was al bijna tijd om weg te gaan voordat ik echt besloot wat ik mee wilde nemen!
En rond 11 uur was het weer zo’n 1 ½ terug rijden. Rond lunchtijd waren we weer terug op het schip. Het was leuk om te zien en nu kan ik dat ook weer aan de gasten vertellen. Uiteraard doen de cruisedirectors ook hun best om iedereen daar naartoe te krijgen, want ze krijgen commissie over alles dat verkocht word, Barbara was daar erg goed in!
Nu wil ik nog graag een keer mee naar Heidelberg en Colmar. Heb ik al een keer gedaan, maar nu zou ik nog een keer graag willen gaan zonder mee te lopen met een gids!! Misschien de aankomende cruises!
Zondag 20 september 2015
Gisteren weer de oude groep gedag gezegd, alles ging goed deze keer…alhoewel, we kregen weer een normale auto voor een groep van 6, maar even daarna kwam er toch een minivan voor diezelfde groep. En dat is dan weer niet de Zwitserse preciesie die we van ze gewend zijn! Of misschien is dat alleen in horloges, dat kan natuurlijk ook!
Hans kwam rond kwart over 5 weer terug op het schip en om een of andere reden was het meteen een chaos!! Bleek er een stel niet te komen, omdat ze in Lucerne in het ziekenhuis lagen en bij check in bleek er iemand helemaal niet te komen opdagen. En we hadden een mevrouw met ontzettende buikpijn. Eerst werd er gezegd dat ze gewoon iets verkeerds gegeten had, maar we wilden het risico niet nemen, dus we hebben een taxi gebeld en ze naar het ziekenhuis gestuurd. We gingen varen van Basel naar Strasbourg, geen goed plan om dan onderweg een dokter te moeten zoeken als dat nodig is!!
Rond kwart voor 6 gingen we onderweg en toen hadden we onze safety exercise. Maar Hans was een beetje in de war of zo, want het ging allemaal niet zoals we het vorige week deden…
Maar goed, het is allemaal weer gelukt, iedereen was weer binnen!
Vanmorgen bleek dat de mensen die in Lucerne in het ziekenhuis lagen, waarschijnlijk toch dinsdag aan boord komen…terwijl Hans me gisteren vertelde dat ze een No Show waren. Maar goed, het is nog afwachten of de dokter ze echt wil laten gaan! En vanmorgen kwam het stel uit Basel weer terug, bleek ze nierstenen te hebben gehad! Daar wil je niet de hele vakantie, laat staan een hele nacht mee opgescheept zitten! Ze hebben haar geholpen en ze heeft een hele tas medicijnen mee gekregen, dus dat moet goed zijn voor deze week!
De morgen in Strasbourg was een beetje fris, maar ‘s middags was het wel lekker. Ik ben lekker in het park gaan zitten om te lezen en te schrijven, lekker in het zonnetje!
Maandag 21 september 2015
Vandaag waren we eindelijk weer in Speyer!!! We zijn er al een paar weken niet geweest, omdat we door het lage water niet konden aanmeren. Maar vandaag gelukkig wel! Ook hier was het ‘s morgens een beetje fris, maar ‘s middags was het lekker warm! Ik heb een rondje door de stad gelopen. Speyer is zoveel gezelliger dan Mannheim, ik was blij dat we weer hier waren! Ik heb gelezen dat Maansteen een steen is die bij Kreeften hoort en die helpt bij het slapen gaan…dus ik dacht dat is wel wat voor mij! In Speyer zit een winkeltje dat deze stenen verkoopt en ik heb er een mooie armband gevonden! Nu hopen dat het werkt, ik ga het vanavond meteen uitproberen!
Na het rondje door de stad heb ik nog even op het dek in het zonnetje gezeten, helft van mijn gezicht verbrand maar goed. Het zal ook vast helpen met slapen, ben nu al rozig en slaperig!!
Woensdag 23 september 2015
Gisteren in Rudesheim regende het echt pijpestelen!! Het regende zo hard dat we de overkant niet meer konden zien. Uiteraard regende het toen de gasten naar buiten gingen voor de excursie en zodra ze onderweg waren klaarde het weer op. Wat mij dan weer mooi uitkwam, want het was droog toen ik naar buiten ging om boodschappen te doen!
Op een soort industrieterrein zit een Lidl met daarnaast een Takko, kledingwinkel. Had zelf nog nooit van deze winkel gehoord, tot ik er in Lelystad een vest kocht. Maar goed, ik heb in Rudesheim ook even gesnuffeld zonder echt naar iets op zoek te zijn, maar ik liep naar buiten met een paar leuke shirts!
‘s Avonds hadden we een Galley party voor de crew….pas de 2e dit seizoen, maar goed. Chef kwam met dit idee, hij had op verschillende plekken eten neer gezet en je kon zelf aangeven of je vis of vlees erbij wilde, wat de sous chef dan voor je op de grill gooide. Drankje en muziekje erbij, was best gezellig zo! Geloof dat de meeste crew members er wel bij waren, meestal als er eten bij komt kijken, dan komen ze wel langs. Ik heb lekker zalm met aardappeltjes en salade gegeten.
Vanmorgen vroeg op, ging best goed. Vannacht alleen ineens hartstikke koud in de kamer. Ik dacht dat Terez de airco kouder had gezet, omdat ze het de nacht ervoor te heet had, maar ze bleek er niet aan te hebben gezeten. Maar goed, vandaag is het een koude, regenachtige dag. Tussen Rudesheim en Koblenz varen we door de Rhine Gorge met de kastelen en de cruise directors doen dan altijd een praatje over wat er langs komt. Helaas was het koud en regende het, dus iedereen kwam van het dek weer naar binnen. Mensen blijven altijd heen en weer lopen naar buiten en naar binnen, erg irritant als het koud is buiten, want daar word het binnen ook niet warmer op! Ik heb lekker mijn colbert aangetrokken!
Christian vroeg me zijn kasboek na te kijken, dus of alle bonnetjes met het juiste nummer waren ingevoerd. Ging goed, vond een aantal dingen die niet klopte, was hij erg blij mee! Hij vroeg wat ik hier deed, ik zou in Basel bij de administratie moeten werken! Ach wie weet, ik kan Dennis of Angela altijd vragen of ze nog iemand nodig hebben!
En ik heb de All Cost File ingevuld. Dat betekend dat als we de voorraad binnen hebben, alle kosten daarvoor ingevuld moeten worden. Bij juiste afdeling en bedrag natuurlijk. Leuk om te doen!
Ik ben vanmiddag in Koblenz lekker de stad in gegaan! In een soort winkelcentrum a la Doemere en daar was een Starbucks…ok ja ik weet het die vind je overall, maar ik ging er alleen naartoe voor de wifi!! Ik had van alles meegenomen in mijn rugzak en wilde er eerst kijken of er nog een lekker plekje vrij was…maar ik kon er niet echt lekker langs en voor ik het wist kletterde er door mijn rugzak een kopje van een plank…snuggere actie weer!
Schaamde me dood! Wilde ervoor betalen, maar dat hoefde niet. Nu durfde ik niet meer weg te gaan zonder er iets te nemen, dus ik he been kop thee met een stukje worteltaart genomen en ik heb uiteindelijk dat lekkere plekje gevonden, dus ik ben er lekker gaan zitten.
Voor het einde van het seizoen moeten we onze crew evalueren, waarvoor we een formulier moeten invullen. Ik heb ze meegenomen om ze daar op mijn gemak in te kunnen vullen. Maar het is niet makkelijk…je moet een cijfer geven voor vrij algemene dingen. En daarbij zijn de cijfers ook algemeen. Vind het moeilijk om dan objectief een cijfer te geven zonder de ander pijn te doen. Maar ik wil er wel eerlijk in zijn, het heeft geen zin om erover te liegen, want volgend jaar krijgen ze weer een evaluatie. Uiteindelijk is het wel gelukt. Zal het ook nog bespreken met Christian en vragen of hij de formulieren opnieuw wil printen zodat ik ze netjes in kan vullen!
Christian vroeg me of ik ook voor mijzelf een evaluatie wilde doen, dus ik had al hele verhalen in mijn hoofd…blijkt dat het ook gewoon zo’n formulier is…ach ook geen probleem, maak ik die uitgebreide evaluatie gewoon voor mijzelf!
Zondag 27 september 2015
We hebben het weer gered, we zijn weer terug in Amsterdam!
Afgelopen vrijdag weer lekker naar mijn vaste stek in bibliotheek. Om aan mijn evaluatie te werken én een sollicitatie brief! Jawel, Christian kreeg een email met een vacature voor op kantoor, HR om te helpen met het coördineren van het reizen van de crew. Hij dacht meteen aan mij, vond dat ik het moest doen. Moest er wel ff over nadenken, maar ach waarom niet?! Ben nu toch ook van alles aan het organiseren en degene die ons nu helpt van HR weet echt niet wat ze doet! Dus ik probeer het gewoon ga ik een jaartje in Limassol op Cyprus wonen!
Vrijdagavond ook weer even langs gegaan, maar ’s avonds is een Laplace niet gezellig hoor. Het eten ziet er altijd wel lekker uit, maar als je er eenmaal aan begint kan het tegenvallen, jammer.
Gisteren hebben we de laatste groep én Hans weer gedag gezegd!! Jawel, de twee weken met Hans zijn voorbij en we zijn er allemaal blij om, de laatste week was hij echt erg. Normaal delen we de enquetes en fooienenveloppen donderdagavond uit, na ons Farewell diner. Maar om een of andere reden vond hij het beter om de enquetes en de enveloppen al in de middag uit te delen. Later bleek dat hij ook de Disembarkation brief daarbij uitgedeeld wilde hebben, omdat hij net zijn briefing hierover had gedaan...maar eerst had hij het over alleen de enquetes, bij navraag bleek dat hij ook de enveloppen al eerder gestuurd wilde hebben, maar hij heeft verder niets over die brief gezegd en ik kan nog steeds geen gedachten lezen. Hij was er in ieder geval niet blij mee, maar hij heeft mij er niets meer over gevraagd en ik heb het er ook niet meer over gehad. Wat een onzin!! Volgens hem zouden ze dan meer tijd hebben om alles in te vullen en hadden we meer tijd om te zorgen dat iedereen een taxi kwam bestellen...maakt allemaal niets uit, de meeste mensen wachten met alles tot het einde!
Maar goed, hij is lekker naar huis en wij hebben nu een nieuwe cruise director, Stefano Baretta. We hadden al over hem gehoord dat hij heel rustig is en tot zover is dat waar. Goed het is nog maar 2 dagen, maar het is een aardige man!
Gisteren is Janos naar huis gegaan. We hebben hem een t-shirt gegeven en allemaal de beste wensen op een kaartje voor hem geschreven. Hij was toch wel wat nerveus, maar het is ook niet niks om je eigen bedrijf te beginnen, ik hoop dat het hem gaat lukken!
De nieuwe groep is inmiddels ook weer binnen, we zitten nu echt vol met 128 gasten!
En uiteraard begonnen we alweer met een ziekenhuis! Een van onze gasten had een grote wond op zijn been voordat ze hier kwamen, alles was alweer geheeld, maar tijdens de vlucht is de wond weer open gesprongen. De vrouw zei dat het er niet zo lekker uitzag, dus we hebben een taxi gebeld en ze naar het OLVG gestuurd. Gelukkig geen ambulance nodig!
Vandaag de evaluatie voor Csilla gedaan en dat ging heel goed. Ik heb haar eerlijk gezegd dat ze haar werk goed doet, veel doet zonder dat ik iets hoef te zeggen en alles snel oppakt. Maar dat waar ze nog een beetje aan mag werken is dat ze iets meer geduld kan hebben en een iets “dikkere huid” mag creëren. Veel van wat er gebeurd trekt ze zich persoonlijk aan, terwijl dat helemaal niet op haar gericht is, met zowel gasten als crew.
Ze wil graag als Senior Receptionist aan de slag en eigenlijk door de manier waarop ze op dingen kan reageren had ik niet het idee dat ze er al klaar voor was, maar sommige dingen kun je alleen leren in de praktijk. Christian kwam ook met een aanrader om op een klein schip te beginnen met twee-weekse cruises en daar was ze het wel mee eens.
Geloof dat ze het er wel mee eens was verder. Ze wil graag dat we haar erop wijzen als we zien hoe ze ergens op reageert, dus dat is een goed teken.
Daarna ben ik snel naar de GWK op het station gelopen om buitenlands geld te wisselen en snel weer terug om me om te kleden.
Rond 11 uur ging ik weer op weg naar het station, omdat ik met mijn moeder had afgesproken. Ik was alleen wat later door het op en neer lopen en ik moest een pakketje versturen.
Maar goed, rond half 12 hadden we de tram richting Muntplein. We hebben lekker bij Laplace eerst koffie gedronken en daarna gegeten. We hadden kalkoen saté met frietjes...helaas was het al koud tegen de tijd dat ik had afgerekend en het smaakte niet helemaal...heb dat de laatste tijd wel vaker bij Laplace, het ziet er lekker uit, maar als je er eenmaal aan begint valt het tegen.
Maar goed, daarna een beetje rondgekeken in V&D en we zijn naar de Ecco schoenewinkel gegaan, waar mijn moeder een mooi paar schoenen op de kop heeft getikt! Rond kwart over 3 had zij de trein terug en ik ging weer aan de slag!
Dat was het wel weer door deze keer!

Groetjes,
Linda







  • 29 September 2015 - 13:29

    Ferrie:

    Nou nou, wat je allemaal niet meemaakt schat.
    Je doet hier zo ontzettend veel ervaring op, en ik zie je zo enorm groeien...
    Jij kan gewoon straks elke baan aan!
    En wie weet, Cyprus
    Ook weer een hele leuke uitdaging
    Nou schat, kijk maar waar jouw "schip" je heen brengt
    Het belangrijkste is, dat je er plezier in blijft hebben en kan blijven groeien!
    Ik ben apetrots op je!!
    Dikke kus

    ps... nog een paar weekjes, dan zit dit seizoen er alweer op
    en dan..... Australie: here i come ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Keulen

Op naar een nieuw avontuur!!

Jawel, mijn vakantie is bijna voorbij!

Ik ga dit nieuwe seizoen werken als Senior Receptioniste! Dat was vorig seizoen al voorgesteld, maar toen ik naar huis ging kreeg ik toch hetzelfde contract als wat ik had. Er zouden in november vorig jaar gesprekken zijn en dan zou ik het nog wel horen. Moet eerlijk zeggen dat ik er al niet meer op gerekend had, zat al te kijken naar een cursus die ik erbij zou kunnen doen!

Maar begin Februari hebben ze me dan toch een contract voor Senior Receptioniste aangeboden!
Het was even een verrassing, moest er toch wel even over nadenken...kan ik het wel, ik heb het vorig jaar maar 2 weken gedaan, weet ik nog wel hoe het werkt..enz, enz...

Maar ik ga toch voor deze nieuwe uitdaging!! Het word heel spannend, vind het ook doodeng, maar als ik eerlijk ben weet ik ook zeker dat als ik weer een seizoen als Second ga werken, het heel erg saai gaat worden. Ik weet hoe het werkt en zo heel erg moeilijk was het niet.

Daarbij heb ik nu een seizoen gehad, dus ik weet een beetje wat me te wachten staat! Ik ga zeker proberen een hut alleen te krijgen en dat heen en weer verhuizen gaat dus niet meer gebeuren!
Tussendoor wil ik graag 3 weken vakantie, want die 2 van vorig jaar waren echt te kort.

Én ik ga mezelf aan het einde van het seizoen trakteren op een vakantie naar Australië! Dat was ik al van plan, maar nu word het helemaal een wortel voor mijn neus om het einde van het seizoen te halen! haha

Ik ben ook uitgenodigd voor een Kick Off Meeting, daarvoor ga ik morgen met de trein naar Keulen. Dacht dat dit een training werd, maar het is meer een soort bijeenkomst waar we gaan kijken hoe we de Avalon gasten nóg blijer kunnen maken dan ze al zijn! En als het goed is krijgen we een ehbo training.
Ik zie daar ook weer wat collega's van vorig jaar terug, dus dat zal wel erg leuk zijn! (En dan kan ik meteen nog een beetje navragen hoe bepaalde dingen ook alweer in z'n werk gingen!!haha)

Op 10 maart kom ik weer naar Nederland en dan gaat op 19 maart het echte werk beginnen...ik weet alleen nog niet wáár!! Daar hoop ik volgende week ook achter te komen!

Ik hou jullie weer op de hoogte!
Groetjes,
Linda

Recente Reisverslagen:

16 November 2015

het heeft even geduurd...

26 Oktober 2015

de laatste twee weken

10 Oktober 2015

Weer terug in Amsterdam

28 September 2015

Groetjes vanuit Keulen

17 September 2015

Daar ben ik weer!
Linda

Verantwoordelijke, goed georganiseerde boekenwurm en globetrotter!

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 29464

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 03 Mei 2017

Philadelphia here we come!

02 April 2016 - 15 November 2016

Avalon Felicity 2016

29 November 2015 - 26 Januari 2016

Australië Avontuur!

28 Februari 2015 - 15 November 2015

Op naar een nieuw avontuur!!

20 Maart 2014 - 15 November 2014

Werken op een riviercruiseschip!

04 November 2013 - 17 December 2013

Voor het eerst Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: