Eerste weekend! - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Eerste weekend! - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Eerste weekend!

Door: Linda Damhuis

Blijf op de hoogte en volg Linda

03 April 2017 | Verenigde Staten, Philadelphia

Zondag 2 april 2017

Van vrijdag op zaterdag had ik niet zo lekker geslapen. De koelkast maakte herrie en we hadden een laken voor het raam gespannen, maar dat was niet zo donker en er zit een straatlantaarn voor de deur, dus het was ook erg licht. Dus zaterdagochtend weer lekker vroeg wakker.

Caroline ging lekker hardlopen vanmorgen!! Het was lekker droog, een beetje fris, maar daar kun je je op kleden. Ze is hier in de buurt naar een parkje gerend, niet echt een “park” met veel groen, maar wel lekker om een rondje te rennen. De straten zijn niet zo lekker gelijk, de stoeptegels zijn groot, maar de meesten liggen scheef of er zitten grote barsten in.

Toen Caroline weer terug was, zich gedoucht en aangekleed had, gingen we ontbijten. Rond 11 uur zijn we met de trolley naar het centrum gegaan. Zo’n 5 minuten hier vandaan is een halte, dus dat is lekker makkelijk. Het is wel grappig, het is een trolley als een tram zeg maar, maar halverwege de rit ging de trolley onder de grond rijden als een metro!!! Heel apart! We wilden mee rijden tot het einde, de 13e straat, maar om onduidelijke reden konden we niet verder rijden dan de 15e straat, dus stapten we daar maar uit. Dit was bij City Hall, waar een beeld van William Penn op de toren staat. Erg grappig tot een bepaald jaar zijn gebouwen niet hoger gebouwd dan dit beeld, maar inmiddels maakt niemand zich hier meer druk om, want de gebouwen zijn echt mega groot!!

Het was trouwens echt wel koud!!! Het was droog, heel fijn, maar de wind was écht koud!!! Bij City Hall lag gewoon nog een pak ijs op de grond, niet normaal!!
We zijn eerst naar de Reading Terminal Market gelopen, dit is een soort overdekte markthal. Alleen waren we even vergeten dat het zaterdag was, dus we liepen er naar binnen en eigenlijk waren we al vrij snel weer buiten, want het was mega druk!!! Niet normaal! Veel eettentjes en dan in het midden wat tafeltjes en stoelen, helemaal vol! Mensen stonden in de rij om aan een bar te gaan zitten eten. Het was wel leuk om te zien, popcorn in de meest idiote smaken, echt lachen. Ook een aanzienlijke hoeveelheid Amish die hier kookten en hun spullen verkocht, best een verrassing, ik had ze niet in de grote stad verwacht eigenlijk. Het was een ware aanslag op je neus, ogen en oren!! Note to self, volgende keer op een doordeweekse dag daar naar binnen gaan!

Daarna gingen we bij een metro station nog wat tokens voor de trolley, bus en metro halen. Dit was een wat groter station, waar heel veel zwervers binnen zaten of lagen…dat was dan wel weer wat minder helaas, maar voor hun was het wel lekker warm natuurlijk.

Weer eenmaal uit het station gingen we op zoek naar het Mütter Museum, een collectie van vreemde ziekten, skeletten enz die Dr. Mütter heeft verzameld tijdens zijn leven.
We moesten daarvoor naar de 22ste straat en we stonden bij de 12e, maar ik was even de weg kwijt, want eerst zagen we de 13e straat en daarna ineens op de 11e straat, huh??
Maar goed, even terug gelopen en uiteindelijk waren we op de goede weg!! Het was heel apart, maar zo koud als het was hebben we toch een aantal mensen met slippers aan en zelfs iemand op blote voeten!!

Onderweg kwamen we een tentje tegen waar ze bagels verkochten, daar zijn we gestopt om er één te eten. Ze waren erg lekker! Daarna was het niet zo ver meer naar het museum, dat goed te vinden was.

En wederom was het misschien niet zo’n goed idee om dit op zaterdag te doen, want het was weer lekker druk. We konden meteen aansluiten in een rij! Er stond ook zelfs een bordje buiten dat we er rekening mee moesten houden dat de zaterdag de drukste dag was en er werd aangeraden om dan op zondagochtend of doordeweeks te gaan…ja maar we stonden er al dus dan maar in de rij!

Het was inderdaad lekker druk binnen, maar we zijn gewoon begonnen daar waar niet zo veel mensen waren.
De hoofd expositie was de verzameling van Dr. Mütter en daarnaast waren er een aantal kleinere tentoonstellingen van onderwerpen die ermee verband hielden.

De verzameling van Dr. Mütter bestond dus onder andere uit de skeletten, er bijvoorbeeld een vitrine met het skelet van een reus, een dwerg en een “normaal” mens, om de verschillen aan te geven. En het was wel grappig om te zien dat bij de reus, vooral de benen langer waren, niet zozeer de ruggengraat.
Er stonden ook skeletten van vrouwen, waarvan de één een korset had gedragen en de ander niet. Daar kon je dus duidelijk zien wat dat met de ribbenkast en de daaronder liggende organen heeft gedaan. Bizar gewoon! Gelukkig hoeven we die niet meer te dragen!!

Maar het meest bizar waren wel de op sterk water bewaarde exemplaren van doodgeboren baby’s met vreemde afwijkingen, doorsneden van hersenen en longen, handen die geamputeerd moesten worden omdat ze waren afgestorven, plaatjes en wassen beelden van de meest afgrijselijke ziektes uit die tijd en zo kan ik nog wel even doorgaan!! O ja en er lag een “Mega Colon”, wat volgens Caroline ook de medische term is voor een mega dikke darm….en hij was ook écht mega!!!! Hij was van een man die eigenlijk al vanaf zijn geboorte problemen had met zijn stoelgang, gewoon een maand niet naar de wc kunnen enz en ja, hij heeft het dan ook niet zo lang volgehouden. Er stonden foto’s bij van hoe hij eruit zag met dat ding in zijn lijf en het leek net of hij zwanger was, het was écht geen gezicht!!
Maar dat ze zoiets dan hebben kunnen bewaren is toch wel een beetje idioot!

Ik had al op de site gelezen dat mensen met een zwakke maag moesten oppassen dat ze niet van tevoren moesten hebben geluncht….nu hadden wij dat dus wel gedaan, maar ik moet zeggen dat ik er geen last van had! Ok, sommige dingen zagen er echt gewoon wel smerig uit, maar het was niet zo erg dat ik mijn bagel eraan moest geven!!
Eigenlijk was het vooral mooi en interessant om te zien en te bedenken dat dit allemaal bewaard is om andere mensen op te kunnen leiden tot doctoren, zodat ze ervan konden leren. Want als je het goed beschouwt is voor de meeste dingen die hier te zien zijn wel een oplossing gevonden in de tussentijd.

Er was ook een ruimte waar een scherm hing en daarop werden filmpjes vertoond, waar een curator iets vertelde over een voorwerp in het museum en een “Guess what’s on the curator’s desk” waarin voorwerpen werden laten zien waarvan je dan moest raden wat het was en waar het voor werd gebruikt. Om het te raden moesten we vooral “outside the jar” denken, erg grappig!

We hebben lekker op ons gemak rond gekeken, maar rond 4 uur hadden we het wel gehad. Aan de overkant zat een Trader Joe’s, een supermarkt….waarbij ik toen we binnen waren me weer herinnerde waarom ik dit geen leuke winkel vind!! Keiharde muziek, het is er duur en nu, aangezien het zaterdag was (ja daar is ie weer!!) was het er ook nog eens mega druk!!! Caroline en ik werden er allebei kriegel van, dus we hebben snel onze spullen gepakt en wilden snel de winkel uit….alleen moesten we achteraan in de rij aansluiten…..die eindigde dus echt achteraan in de winkel!!!
Gelukkig waren er meerdere kassa’s, dus uiteindelijk hoefden we niet zo heel lang te wachten, maar toch..

Eenmaal weer buiten waaiden we uit ons hemd! Het waaide de hele dag al, maar nu echt veel harder dan vanmorgen, niet fijn!
We namen lekker de trolley weer naar huis, moesten alleen even kijken of we wel aan de goede kant stonden, want er hing nergens een bordje met vertrektijden of haltes…wat op zich wel gebruikelijk is hier, want dat hangt nergens. Je gaat gewoon staan en hoopt dat er snel een langs komt!
Er stond alleen dat de trolleys vanaf dat perron Westbound waren, wat dan betekende dat we toch goed stonden, want we wilden het centrum uit. Nog nagevraagd aan iemand, maar die was zelf ook nieuw in Philadelphia en moest het ook nog uitzoeken. Even staan kletsen met haar tot de trolley kwam, aardige vrouw, ze werkte als geestelijk begeleider in een ziekenhuis, maakt daarbij ook heel wat mee!

Voor het avondeten hadden we pizza’s meegenomen, waarvan we dachten dat deze wel in de combi-magnetron konden…maar helaas, het was geen combi, maar gewoon een magnetron. Dus de eerste pizza werd wel warm, maar ook heel slap. Gelukkig staat er ook een toaster oven in het keukentje, daar hebben we de pizza in kunnen redden. Het is alleen niet zo’n groot ding, dus de pizza moest in vieren, waardoor het wat langer duurde voordat we hem konden eten. De 2e pizza was iets kleiner, die kon er gelukkig door de helft in. Hoera voor de toaster oven!!!

Voor de rest van de avond niet veel gedaan en weer op tijd naar bed gegaan.

En vandaag zijn we lekker rustig aan opgestaan, het is tenslotte zondag. Lekker eerst ontbeten en daarna gedoucht en aangekleed. We hadden bedacht vandaag naar een mall te gaan, de King of Prussia Mall, een groot winkelcentrum. Ik had al op internet gezien dat we daar met een bus konden komen, dat was wel fijn. Rond half 11 zijn we de deur uitgegaan en vandaag was het zowaar erg lekker weer!! De zon scheen en er was wel wat wind, maar het waaide gelukkig niet zo hard.
We gingen eerst met de trolley naar 22nd street, waar we over konden stappen op bus 124 of 125 en de eerste die kwam was de 125…het was alleen niet zo’n grote bus, dus helaas konden we niet allebei zitten.
Het zou een rit van ongeveer 40 minuten worden, maar volgens mij duurde het wel langer, want het was zondag en dan is het wereldwijd erg druk op de weg!!! Vooral met die mooie weer gaat natuurlijk iedereen naar een winkelcentrum of woonboulevard!!!

Maar goed, tegen 12 uur waren we er en toen ben ik eerst even op een bankje gaan zitten om alles weer recht te krijgen zeg maar.
Het winkelcentrum bestond uit 2 delen, Court en Plaza en we zijn eerst bij de Plaza begonnen. De parkeerplaats stond vol auto’s, maar gelukkig is zo’n winkelcentrum zo groot, dat je er geen erg in hebt dat het zo druk is.
Het was een mooi winkelcentrum, maar wel met alle dure merken, als Nordstrom, Neiman Marcus, Ralph Lauren. Alhoewel we er ook zowaar een H&M en een Primark vonden!! Bij de Primark zijn we even gaan snuffelen, heel ander winkelconcept dan bij ons!!! Heel groot, mega luide muziek en van die beeldschermen met irritante, voorbij flitsende beelden erop!!! Enige wat ze wel gemeen hebben is dat mensen ook hier het moeilijk vinden alles weer netjes terug te leggen, echt idioot zo’n rotzooi als het was!! Caroline heeft er wat leuke spullen gevonden, maar ik werd al snel kriegel van deze winkel, dus we zijn er snel uit gegaan.

Er was een food court met allemaal kleine eettentjes en dan in het midden allemaal stoelen en tafels. Bij een Dunkin Donuts wilden we een kop thee en koffie en donuts halen, maar degene die ons hielp was niet helemaal bij….terwijl hij met ons bezig was, kwam er iemand van de andere kant tegen hem aanlullen waarvan de order niet goed was. Niets ten nadele van buitenlanders, maar dit waren Indiërs en uiteraard ging het hele gesprek in het Indisch….terwijl wij daar stonden te wachten om onze bestelling te doen….

Kreeg er wel een beetje genoeg van, dus op een gegeven moment door zijn gesprek onze bestelling gedaan, maar toen moesten we even wachten, want hij moest iets opnieuw doen. Daarna dan eindelijk wel onze bestelling kunnen doen, waarbij alles 100x gevraagd en herhaald werd en we uiteindelijk nog de verkeerde donuts meekregen!!!! We wilden gewone donuts, maar kregen jelly donuts mee, waar, het woord zegt het al, een soort jelly in zat. Maar Amerika een beetje kennende is dat geen jam!!!
En mijn thee werd eerder gezet dan de koffie, dus ik wilde snel het zakje eruit halen, anders word het ook koffie, maar de beker zat zo vol, dat de helft eruit viel toen ik de deksel eraf haalde…
Al met al ging het niet zo lekker hier!

Maar goed, even gezeten, daarna in een Hallmark winkel gekeken naar leuke kaarten en verder gestruind door het winkelcentrum.
We hebben ook door het Court gedeelte gelopen, maar dat was kleiner en er zat niet zoveel interessants. Nou ja, ze hadden er een winkeltje met allemaal Prom dresses, zaten erg mooie jurken tussen!
O ja, voordat we daar naar binnen gingen was er een of andere vent die ons een keuken aan wilde smeren, maar we vertelden hem dat dat niet zoveel zin had, aangezien we niet hier vandaan kwamen. Werd hij meteen chagrijnig en zei dat ze in minstens 13 staten zaten…ja maar daar hadden wij nog niets aan en toen we hem dat vertelden werd hij nog chagrijniger!! Het mooie was nog dat hij het ons weer vroeg toen we de mooie jurken winkel uit kwamen….wat een eikel!!! Als je zo iemand voor je hebt werken, kun je ervan uit gaan dat je niet veel verkoopt!!!

We hebben lekker een burrito gekocht om mee naar huis te nemen en we zijn weer op een bus naar het centrum gestapt. Helaas was ook deze bus niet zo groot, maar wel erg vol, dus konden we weer fijn staan! Gelukkig ging halverwege dan wel de helft van de mensen eruit en konden we zitten. We zaten naast iemand op 3 stoelen die zeg maar dwars staan. Gelukkig zijn Caroline en ik niet zo dik, want naast deze mevrouw zat ik op de helft van mijn stoel, aangezien zij de andere helft in beslag nam!! Het was zo’n stevig mens dat ze niet eens verschoof in een bocht!!! Voordeel was dat wij ook klem zaten en nergens heen konden!

Nu hadden we niet helemaal goed gekeken naar hoe laat alles zou rijden op de terugweg en bleek dat we bij de 22ste straat nogal lang moesten wachten op onze trolley. Dat was niet zo fijn, maar we konden in ieder geval zitten. We waren blij dat we thuis waren!! O ja Amy, onze huiseigenaresse heeft sinds vrijdag weer een nieuwe hond. Toen we vorig jaar naar dit huis op de airbnb site keken stond er een foto van een hond op, maar toen we hier kwamen was er helemaal geen hond. Die bleek te zijn overleden en nu heeft ze dus een nieuwe gevonden. Leuk beestje, hij vinden vreemde mensen alleen niet zo leuk…laat ze hier nu een huis vol vreemde mensen hebben die de hele dag in en uit lopen!!!
Dus iedere keer als er iemand naar beneden komt of de voordeur binnen komt, gaat hij blaffen…hoop dat hij daar snel vanaf komt!

Gelukkig hadden we de burrito’s mee, die hoefden we alleen een beetje op te warmen en daar waren we snel mee klaar!
Na het eten weer lekker op bed zitten lezen en weer op tijd het licht uit gedaan…alleen besloot toen een van onze medebewoners nog uitgebreid te gaan koken, niet zo fijn als de keuken naast je kamer is!

We hebben nu een nieuwe buurman, Jan uit Tjechië, wel aardig, maar we moeten hem even vragen of hij de toiletbril naar beneden wil doen als hij klaar is, aangezien hij de enige man is op deze verdieping!!

Groetjes,
Linda en Caroline

• 03 April 2017 - 20:52

Jeannette:

Hoi Linda en Caroline. Hartstikke leuk jullie belevenissen zo te lezen. Ver weg en toch dicht bij. Gr. Jeannette

• 03 April 2017 - 23:03

Ans Tabak:

Jeetje, wat je in een weekend allemaal niet mee maakt zeg. Jullie hebben al zoveel meegemaakt, leuk hoor. Hoop alleen dat het weer wat beter zal worden, maakt het allemaal nog een stukje leuker. Groetjes, Ans.