Nelson - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Nelson - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Nelson

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

24 November 2013 | Nieuw Zeeland, Nelson

Zo ik ben lekker in zonnig Nelson!
Ik heb een hele leuke dag gehad in Wellington! We zijn eerst naar New St. Pauls geweest,de grote kathedraal.Onmogelijk lelijk en megagroot. Van binnen ziet het er erg kaal uit en er kunnen veel mensen in.Je kunt alleen niet zien wat er bij het altaar gebeurd als je achterin zit,want het altaar staat helemaal voorin de kerk.Niet halverwege zoals ik gewend ben. Er is ook een mooie kapel bij,die word vaak gebruikt voor huwelijksvoltrekkingen, wat ik me wel kan voorstellen,ik zou ook niet in zo'n lelijke kerk willen trouwen!!

Daarna zijn we naar de Parlaiment Buildings gegaan,maar de rondleiding was pas om1 uur,dus hebben we eerst iets gegeten. De rondleiding was door de Beehive, het nieuwe gebouw,waarvan men zegt dat het als een grapje op een servet is getekend en uiteindelijk toch is gebouwd.Ziet er niet uit. We gingen ook naar het oude gebouw,gebouwd in een soort Griekse tempel stijl, ziet er erg schoon uit van buiten!
En we zijn naar de Library geweest, de oudste van de gebouwen.Ze zijn alledrie met elkaar verbonden, zodat de mensen die er werken overal kunnen komen.
De rondleiding was een uur en bracht ons ook naar de kelder waar we konden zien hoe ze het gebouw nu aardbeving-proof hebben gemaakt. De fundering is zeg maar los gezaagd van het gebouw zelf en daartussen staan nu ronde schijven van rubber en metaal,zo staan de delen dus los alsde aarde dan schud blijft het bovenste deel stilstaan...best slim!

Daarna zijn we naar Old St.Pauls gelopen,de oudste kerk in Wellington,gemaakt van hout.Het was de bedoeling de kerk af te breken, maar ik ben blij dat ze dat niet hebben gedaan, want het is een erg mooie kerk.Hij word niet echt meer gebruikt voor diensten,maar meer voor bruiloften en begrafenissen. We hadden heel veel geluk,want toen wij naar binnen gingen was de kerk leeg, tegen de tijd dat wij naar buiten gingen stond de kerk vol toeristen!! Er waren net 3 bussen leeggelopen!!

Daarna zijn we naar het geboortehuis van schrijfster Katherine Mansfield gegaan,waar we in vogelvlucht doorheen moesten, want we hadden nog maar een half uur voordat het zou sluiten! Ik dacht dat ik een boek van haar gelezen had, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet meer zeker weet...ze had in ieder geval een bewogen leven en overleed op haar 34ste.

Daarna zijn we naar Bolton Park gegaan. Er is daar een begraafplaats dat in tweeen gesplitst is om ruimte te maken voor een snelweg die er dwars doorheen moest. De beide delen worden met een brug over de snelweg met elkaar verbonden.Er stonden een paar hele oude grafstenen bij, sommige nog steeds onderhouden,andere allang aan het vergaan of niet meer leesbaar. Ik heb er zelfs een houten grafsteen gezien, dat was wel interessant,want die vergaan natuurlijk als eerst. De botten die zeg maar echt in de weg lagen, zijn opgegraven en bij elkaar in 1 graf gedaan....vraag me af of er dan geen familie meer was om zich daar druk over te maken en of er problemen zijn geweest met de aanleg van de snelweg...je weet wel geesten die het maar niets vonden dat ze nu ineens aan de andere kant van een snelweg hun laatste rustplaats hadden....ik zou het in ieder geval niet zomaar over mijn kant laten gaan!!

Om weerterug te gaan naar de auto gingen we een hele steile brug weer omhoog...we hebben Michelle opgehaald. Hans heeft ons bij de Cable Car afgezet.Michelle en ik zijn naar boven gegaan en weer naar beneden gelopen door een heel mooi park! We kwamen ook langs een rozentuin met ontzettend mooie en lekker ruikende rozen!

Na het eten hebben Michelle en ik lekker een film zitten kijken...had wel weer genoeg gelopen voor vandaag!

Zaterdag moesten we vroeg op.De veerboot ging om 9 uur weg en ik moest rond kwart over 8 bij de terminal zijn.Toen we daar stonden snapten we wel waarom, de rij was lekker lang!!
Michelle en Hans hebben me naar de terminal gebracht, dat was heel fijn!

De veerboot ging om 9 uur weg,ik heb op het dek gestaan tot hij zo'n beetje de hoek om was en open water op ging. Het was echt een megading, 10 dekken hoog,met een bioscoop,restaurantjes en diverse plekken om te zitten.
Werd ik toch weer een beetje misselijk...weet niet hoe dat kwam,maar goed,ik ben lekker ergens gaan zitten met een kop thee. En ik heb mn reisdagboek bijgewerkt,ik moest nog aardig wat bijschrijven!

Om 12 uur voeren we de haven van Picton binnen en rond kwart over 12 konden we van boord. Mn koffer had een extra label eraan omdat ik meteen na de overtocht met een bus verder ging naar Nelson. Daardoor ging mijn koffer als een van de eerste van boord,dat was wel fijn,anders sta je daar een eeuwigheid te wachten!

De bus stond al klaar, we zouden rond half 1 weg gaan, dat werd kwart voor 1. We reden eerst naar Blenheim om nog wat mensen op te halen. En daarna naar Nelson. De rit ging goed,het laatste deel was niet echt fijn. Omhoog en omlaag en echt fijne bochten!!! We hadden een leuke chauffeuse, ze vertelde af en toe iets over wat we zagen, over de heuvels die we overgingen en over Nelson zelf, harstikke leuk die extra details!

Rond 3 uur was ik in Nelson,hostel was snel gevonden. Ik wilde meteen naar de bieb,maar het was zaterdag en dan sluit alles eerder.Het was ook vrijwel uitgestorven! Ik heb lekker Thais gegeten! En daarna in de huiskamer zitten lezen en schrijven.

Vanmorgen vroeg wakker gemaakt door de zon, heerlijk! Lekker buiten in het zonnetje ontbeten!Gisteren al een beetje in gesprek geraakt met een wat oudere Kiwi, vanmorgen kwam ik hem weer tegen. Moet wel lachen, iedere keer als hij met mij aan het praten is, roept z'n vrouw hem weer naar binnen omdat ze gaan eten of zo!! Lekker chagrijnig mens, zal wel jaloers zijn! Als ik zo'n vrouw had zou ik ook steeds met andere mensen gaan praten!!haha

Vandaag naar de Japanse tuinen gelopen, eigenlijk best een pokke-eind....en die tuin daar was geen reet aan.Zag er niet uit,echt jammer...vooral na zo'n eind lopen!
Maar goed, ik heb daar wel in de buurt een mooi boek gevonden,voor weinig!!haha

Of ik morgen nog hier ben hangt even af van of ik morgen een creative workshop kan doen,maar dat horen jullie nog wel!

Groetjes,
Linda


  • 24 November 2013 - 07:46

    Marjo:

    Wat een verhalen weer, je maakt nog eens wat mee zo. En ook alweer bijna halverwege gaat snel he. Maar goed zo te zien genoeg te doen en te zien. Veel plezier nog. Wij gaan zo op bezoek bij sinterklaas, mijn favo bezigheid rond dit jaar, NOT ! Gr van ons

  • 24 November 2013 - 18:30

    Loes:

    Ja,wrijf het er maar weer in hoor...dat je lekker in het zonnetje zit !!!!
    Heerlijk voor je meid...geniet er ook goed van hé.
    Zo,je heb ook al aardig weer wat moois en lelijks gezien.
    En je heb het wel naar je zin gehad,bij Hans en Michelle!!!Leuk hoor.
    Nog veel plezier verder.....en tot schrijf's maar weer!!! xx

  • 25 November 2013 - 22:24

    Ans Tabak:

    Ha die vakantieganger, mijn moeder en ik volgen je op de voet, zo leuk!! Dit en het volgende bericht heb ik nog niet gelezen. Ik spaar ze op en zondag ben ik bij mijn moeder en dan lees ik ze bij haar aan haar voor. We genieten van jou verhalen. Groetjes van tante Magda en Ans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verantwoordelijke, goed georganiseerde boekenwurm en globetrotter!

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 29580

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 03 Mei 2017

Philadelphia here we come!

02 April 2016 - 15 November 2016

Avalon Felicity 2016

29 November 2015 - 26 Januari 2016

Australië Avontuur!

28 Februari 2015 - 15 November 2015

Op naar een nieuw avontuur!!

20 Maart 2014 - 15 November 2014

Werken op een riviercruiseschip!

04 November 2013 - 17 December 2013

Voor het eerst Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: