Jippie het is gelukt! - Reisverslag uit Koblenz, Duitsland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Jippie het is gelukt! - Reisverslag uit Koblenz, Duitsland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Jippie het is gelukt!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

03 Juni 2015 | Duitsland, Koblenz

3 juni 2015
Zo Isabel is inmiddels weer naar huis, zij heeft zo’n anderhalve week weer met ons gevaren en dat ging weer goed. Geen grote problemen, het water bleef op peil, dus we konden blijven varen.
Goed, een aantal mensen in de groep was niet blij met haar…het kan ook best een afstandelijk mens zijn. Ik weet niet of het ligt aan de persoon die het vraagt, aan de vraag die gesteld word of aan haar zelf, maar soms komen de antwoorden er niet echt vriendelijk uit.
Zo ook deze keer…er waren een paar dames die een bridge spel wilden organiseren en ze hadden haar gevraagd om dat naar voren te brengen in de port talk, het dagelijkse praatje over wat er de volgende dag gaat gebeuren. Toen ze klaar was met haar praatje vroeg ze of er nog vragen waren, dus de dames herinnerde haar aan de bridge…en toen was het antwoord dat ze daarmee moesten komen voordat ze met haar praatje begon..
Daar waren de dames niet blij mee en er werd al meteen geklaagd bij Detlef. Ik heb Isabel gevraagd wat er aan de hand was en toen bleek eigenlijk dat ze haar er wel degelijk over hadden gesproken voordat ze met haar praatje begon, maar dat ze vergeten was het erover te hebben..
In plaats van dat ze dan haar excuses maakt en het er de volgende dag over heeft, nee ze laat het gewoon gaan en de hele groep die bij die vrouw hoorde, sprak niet meer met haar voor de rest van de cruise. En alles wat ze daarna deed was niet goed natuurlijk! Nu is Isabel ook niet helemaal eerlijk geweest naar Avalon, want van de groep van 7 was er maar 1 enquete terug gevonden aan het einde van de cruise…
We waren er al achter dat ze een beetje obsessief is over die dingen, want zij pakt ze eerst uit de doos en ze houd ze bij zich tot ze allemaal zijn ingeleverd. Alleen dan worden ze aan de nacht receptionist gegeven en mag hij ze onder haar waakzaam oog scannen…We verdenken haar ervan er een paar verduisterd te hebben, we hadden ook een paar Aziaten aan boord en die zijn niet gewend om alles een Very Good te geven, ook als ze vinden dat dat wel het geval was. Geloof dat Fair het hoogste is wat ze geven, maar dat is voor ons en onze ratings weer heel erg laag. Dat haalt dus het gemiddelde naar beneden. Maar ik vind het onzin, of je maakt dan andere enquetes voor deze mensen of je laat ze gewoon lekker invullen wat ze willen en dan doe je de ratings maal zoveel procent om het weer bij te trekken, omdat je weet dat je Aziaten aan boord hebt…
Maar goed, ze is nu lekker naar huis en lekker vrij om weer een beetje bij te komen. Ze heeft met plezier hier gewerkt, ze is alleen niet meer ingedeeld op ons schip. Nu hebben we 2 weken Jerome gehad, 2e week is bijna voorbij. Ik heb al eerder met hem gewerkt in Frankrijk vorig jaar en hij was bij Katy tijdens de cruise als Trainee.
De eerste week begon vorige week zaterdag in Amsterdam, jawel eindelijk weer thuis!! Moest ook wel, want ik had met oma afgesproken dat ze bij me langs zou komen met mijn vader. Ik had de kapitein al gewaarschuwd dat als hij niet die dag in A’dam zou zijn, dat er wat zou zwaaien voor hem!
Toen ik de Chef vertelde dat ze zou komen wilde hij meteen iets lekkers voor haar maken…alhoewel hij liet het natuurlijk door iemand anders maken. Daar heeft hij zijn rechterarm (sous-chef) en linkerarm (demi-chef) voor!
Maar goed, ze zouden er rond 12 uur zijn en dan zit je natuurlijk te wachten, als je dan even niet oplet, staan ze voor je neus! Haha
Jawel, ook de NS zorgde ervoor dat ze op tijd waren, halleluja!
We hebben eerst lekker koffie gedronken en bij gekletst, rond half 1 lekker gegeten. We kregen zalm met spinazie en aardappelpuree. Ik heb oma een rondleiding door het schip gegeven en rond 3 uur liepen we richting station.
Bij Subway nog ff lekker iets gedronken en rond half 4 namen zij de trein terug naar Lelystad en ging ik weer aan het werk. Het was gezellig, iedereen aan wie ik oma heb voorgesteld vond het leuk haar te zien. Niemand had er trouwens moeite mee dat ze geen Engels sprak, behalve oma zelf dan!haha
Ondertussen was de groep al binnen en zaterdag zwaaide ik meteen al met een rode vlag! We hadden een Britse gast aan boord die dacht dat hij als eerste kon inchecken…maar we geven mensen altijd eerst iets te drinken om te zorgen dat ze niet meteen allemaal tegelijk aan de balie staan om in te checken. Toen hij dan na 2 minuten alweer aan de balie stond, vertelde hij me dat hij had gevraagd om een vroege checkin, ik heb geen idee wat hij daarmee bedoelde of wat ze hem hebben beloofd, maar daar doen we niet aan!
Goed, uiteindelijk sprak ik deze man ’s avonds weer en de lucht was geklaard, de rode vlag geheven. Maar de dag voordat ze naar huis gingen klaagde hij erover dat hij een tweepersoons bed had met 2 eenpersoons dekens, waarom of hij geen dubbel dekbed had…Geen idee! Maar we hebben met de Britse markt altijd een probleem met de bedden. De mensen moeten bij boeking aangeven of ze een tweepersoons bed of 2 aparte bedden willen hebben. Zolang ze niets zeggen krijgen ze een twin, wat bij ons twee eenpersoons matrassen zijn met 2 eenpersoons dekbedden.Daar heeft die man dus de hele week onder gelegen, omdat hij dacht dat dat de norm was, maar pas toen hij erover met een andere gast sprak en erachter kwam dat diegene hetzelfde probleem had…
Nou toen had ik hem natuurlijk meteen weer hangen!! Wat een eikel! Ja hij ging er een klacht over schrijven naar Avalon, wat voor mij prima is, heeft hij alle recht toe, bij een andere maatschappij was het beter geregeld. Ook prima, dan gaat hij voortaan weer lekker met hun mee! Nu bleek dat we geen dubbele dekbedden meer hadden, dus ik heb aangeboden de bedden te scheiden, dat ze de dekbedden in ieder geval aan beide kanten konden instoppen….really??? Maar goed, later kwam hij wel een soort van excuses maken, maar daar hoefde ik al niets meer van te hebben. Gelukkig moest hij zaterdag heeeel vroeg op om zijn vlucht naar huis te halen!!
De dismebarkation ging goed zaterdag, we hadden bijna iedereen op de transfer, dus maar weinig taxi’s nodig!
Ik had last van hooikoorts en nam daar een pilletje voor…man wat werd ik daar slaperig en chagrijnig van!! Ongelooflijk! Ik had een paar uur pauze voordat de volgende groep weer verscheen en ik heb een uurtje op bed gelegen, maar ik kon niet wakker worden! De hele check in ook lekker chagrijnig en daarna ook…ik had gelukkig een vroege dienst, dus ben lekker op tijd weg gegaan en op tijd gaan slapen. Volgende dag gelukkig geen last meer, maar volgende keer neem ik een half pilletje of ik blijf lekker niezen! Dat was niet fijn!
Nu heb ik op een of andere manier ook geen echte klik met deze groep. Er zijn er een aantal waar het wel mee klikt, leuke gesprekken mee, aardige mensen, maar toch…ik doe vanavond dan ook niet mee aan de crew show. Heb het nu vanaf het begin gedaan en ik vind het wel weer even genoeg. Volgende week weer een crew show!
Dus nu is Detlef MC, hij gaat niet het verhaal doen, want daar is hij niet zo goed in en Michael, onze Chef gaat een sketch doen, mooi, ben ik even lekker vrij!
Ondertussen zitten we al bijna 3 maanden op het schip en je merkt het…of merkt het, je gaat mensen beter leren kennen. Alhoewel, als je denkt ze te kennen, komen ze toch ineens weer anders uit de verf.
Mijn kamergenote, de Housekeeper, is een heel aardig mens met al minstens 9 seizoenen op een riviercruiseschip achter haar kiezen en al heel wat levenservaring. Nu weet ik niet of het daardoor komt, maar ze is vrij afstandelijk. Dat zegt ze ook, maar het is mooi dat we goede gesprekken kunnen hebben en ik haar toch vrijwel iedere dag aan het lachen kan krijgen.
Nu heeft ze me al een soort van gewaarschuwd dat je vooral ook met hotelmanagers op moet passen met wat je zegt. Ik heb daar vanmorgen met onze HM over gesproken, ik heb hem gezegd dat ik vrij naiëf kan zijn, meteen al met rode vlaggen kan gaan zwaaien, ondanks dat ik denk dat de mensen toch in wezen wel goeds in zich hebben (daar ben ik op aan het studeren!), maar ik wil wel het gevoel hebben dat ik alles kan zeggen tegen een persoon en dat diegene ook alles tegen mij kan zeggen. Dus ik heb hem ook gezegd dat als ik iets verkeerd doe, dat ik hoop dat hij mij dat dan ook zegt, in plaats van achter mijn rug om met andere mensen erover te praten en dat ik het van een ander moet horen.
Goed het naief zijn kan ervoor zorgen dat je je neus stoot, maar dat doe je maar één keer en daarna niet meer bij die persoon in ieder geval. Daarbij zitten we ongelooflijk op dezelfde golflengte, hebben dezelfde humor. En werken we meer samen dan de Housekeeper doet met de HM. Maar soms is het moeilijk jezelf te zijn als de ander totaal anders is en zich eerder aangevallen voelt dan mee kan lachen. Daar heb ik met de HM totaal geen last van, als hij mij in de zeik neemt, krijgt hij hem net zo hard terug en andersom. Helaas kan de Housekeeper dat niet...dat maakt het wel lastig dat je dan samen op een schip zit en samen een kamer deelt…
Maar goed, het klinkt waarschijnlijk zwaarder dan het is! Over een maand ben ik alweer lekker vrij! Heerlijk!!
O ja, nog ff wat anders! Nu had ik het er al over dat die Fransen zo hun eigen ding hebben, nu hebben ze weer wat verzonnen! Buitenlanders mogen niet langer dan 90 dagen ( 3 maanden) achter elkaar in Frankrijk werken…maw dat betekend dat de mensen die nu op de 4 (!) schepen in Frankrijk werken geruild moeten worden met personeel van schepen in de rest van Europa!! En het mooie is dat het seizoen dus veel langer is en je eigenlijk 2 keer zo’n ruil moet hebben, dat niet nodig is, 1 keer is genoeg…huh??!!
Er is nog enige onduidelijkheid over of het alleen om Aziaten gaat of om alle Buitenlanders, maar ’s nachts bedacht ik me dat Jayson als enige Senior Receptionist daar ook onder zou vallen. En dat ik dus echt niet mijn plek hier op zou geven!! Ik heb het er al met Detlef over gehad, maar ik kan er gerust op zijn dat hij mij ook niet laat gaan!! Haha Aan de andere kant is er wel één of andere maatregel getroffen voor de Seniors, wat ik dan wel weer een beetje zielig vind! Heeft iedereen net een beetje een team, moet alles weer uit elkaar gehaald worden. Daarbij heeft iedereen ook al vakanties doorgegeven, geen idee of die aangehouden kunnen worden op deze manier.
Geloof dat er ergens deze maand mee begonnen gaat worden, wij weten in ieder geval al wie we willen inruilen! Haha
Ach ze weten wel weer wat ze willen! In heel Europa is er een of andere regel, waar de Fransen dan toch weer hun eigen regel voor verzinnen! Zo idioot, want vorig jaar hebben we hier helemaal geen last mee gehad!
O ja, we hebben hier afgelopen maandag ook een soort arbeidspolitie over de vloer gehad, iedereen werd een paar vragen gesteld over hoeveel we verdienden en hoeveel uren we werkten…want volgens Duitse wet moesten we minstens 8,50 per uur verdienen als ik het goed begreep…en natuurlijk maar een paar uur per week…Wat denken ze dan?? Dat je een dubbel team hebt, zodat iedereen een dag in de week vrij kan zijn?! Kan me niet voorstellen dat ze niet door hebben hoe het er op een schip in z’n werk gaat, maar ze hebben hun werk weer gedaan, anders zouden ze ook maar thuis zitten!
Vandaag voor het eerst echt Koblenz in geweest, eindelijk een beetje lekker weer hier! Paar dagen echt regen gehad, wat nu ineens wel weer nodig schijnt te zijn, want het waterpeil staat te laag….en wederom: HUH?!
Nog geen 3 weken geleden zaten we vast in Strasbourg omdat er teveel water was….
Maar goed, Koblenz is een leuke stad! Was er al eens met oma geweest, maar volgens mij waren we er op een zondag, het regende en alle winkels waren dicht. Het ziet er toch leuker uit als de zon schijnt en alle winkels open zijn!
Zo lief, we hebben een echtpaar aan boord waarvan de vrouw niet echt mobiel is en de man bepaald dat ze dan niet mee kan op excursie en zich maar lekker op het schip moet vermaken….zei al tegen Detlef als ik met zo’n man getrouwd was, ging ik meteen scheiden!
Het is echt een lief mens, heb haar al een paar keer geholpen met een aantal dingen. En vanmiddag belde ze me vanuit haar hut om een beetje te klagen over het feit dat er ineens een schip naast ons lag, waardoor ze geen uitzicht meer had…. Ja niet leuk, maar helaas niets aan te doen, er komen meer schepen bij dan dat er aanlegplaatsen zijn, dus dan kom je naast elkaar te liggen. Dus ik zei al tegen haar, dan kom je toch lekker naar de lounge voor de koffie met gebak, heb je meteen een beter uitzicht. E ze kwam ook inderdaad!!
Later kwam ze naar me toe om zich te verontschuldigen voor het stoom afblazen in mijn oor over dat andere schip dat naast ons lag. Zo lief, ik zei tegen haar dat er op veel ergere wijze stoom afgeblazen werd tegen mij en dat dit er niet eens bij in de buurt kwam!!
En we hebben een 90 jarige marine veteraan aan boord, de halve wereld heeft gezien daardoor, die al een aantal reizen had gemaakt en nu zijn dochter mee heeft, omdat ze nu ook wel eens wilde weten hoe dat was op zo’n boot. Aardige man, beetje “verdwaald”, maar ik vind het op zich wel meevallen. De man word oud, maar hij loopt nog lekker en praat met iedereen. Goed vanmiddag was hij een paar keer in slaap gevallen, het vele lopen had hem toch wel vermoeid. Ach, kon hij juist weer lekker energie op doen om de Dom in Keulen te bekijken morgen! Leuk, zulke mensen! Dat maakt je week en je verhalen!
Ondertussen is de week alweer bijna voorbij, het gaat toch echt wel snel!
Aanstaande zaterdag krijgen we ook weer een andere cruise director, Nancy, we hadden haar ook de eerste 2 cruises, de Christening cruise.
Gelukkig is alles weer normaal!

Groetjes,
Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Koblenz

Op naar een nieuw avontuur!!

Jawel, mijn vakantie is bijna voorbij!

Ik ga dit nieuwe seizoen werken als Senior Receptioniste! Dat was vorig seizoen al voorgesteld, maar toen ik naar huis ging kreeg ik toch hetzelfde contract als wat ik had. Er zouden in november vorig jaar gesprekken zijn en dan zou ik het nog wel horen. Moet eerlijk zeggen dat ik er al niet meer op gerekend had, zat al te kijken naar een cursus die ik erbij zou kunnen doen!

Maar begin Februari hebben ze me dan toch een contract voor Senior Receptioniste aangeboden!
Het was even een verrassing, moest er toch wel even over nadenken...kan ik het wel, ik heb het vorig jaar maar 2 weken gedaan, weet ik nog wel hoe het werkt..enz, enz...

Maar ik ga toch voor deze nieuwe uitdaging!! Het word heel spannend, vind het ook doodeng, maar als ik eerlijk ben weet ik ook zeker dat als ik weer een seizoen als Second ga werken, het heel erg saai gaat worden. Ik weet hoe het werkt en zo heel erg moeilijk was het niet.

Daarbij heb ik nu een seizoen gehad, dus ik weet een beetje wat me te wachten staat! Ik ga zeker proberen een hut alleen te krijgen en dat heen en weer verhuizen gaat dus niet meer gebeuren!
Tussendoor wil ik graag 3 weken vakantie, want die 2 van vorig jaar waren echt te kort.

Én ik ga mezelf aan het einde van het seizoen trakteren op een vakantie naar Australië! Dat was ik al van plan, maar nu word het helemaal een wortel voor mijn neus om het einde van het seizoen te halen! haha

Ik ben ook uitgenodigd voor een Kick Off Meeting, daarvoor ga ik morgen met de trein naar Keulen. Dacht dat dit een training werd, maar het is meer een soort bijeenkomst waar we gaan kijken hoe we de Avalon gasten nóg blijer kunnen maken dan ze al zijn! En als het goed is krijgen we een ehbo training.
Ik zie daar ook weer wat collega's van vorig jaar terug, dus dat zal wel erg leuk zijn! (En dan kan ik meteen nog een beetje navragen hoe bepaalde dingen ook alweer in z'n werk gingen!!haha)

Op 10 maart kom ik weer naar Nederland en dan gaat op 19 maart het echte werk beginnen...ik weet alleen nog niet wáár!! Daar hoop ik volgende week ook achter te komen!

Ik hou jullie weer op de hoogte!
Groetjes,
Linda

Recente Reisverslagen:

16 November 2015

het heeft even geduurd...

26 Oktober 2015

de laatste twee weken

10 Oktober 2015

Weer terug in Amsterdam

28 September 2015

Groetjes vanuit Keulen

17 September 2015

Daar ben ik weer!
Linda

Verantwoordelijke, goed georganiseerde boekenwurm en globetrotter!

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 29563

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 03 Mei 2017

Philadelphia here we come!

02 April 2016 - 15 November 2016

Avalon Felicity 2016

29 November 2015 - 26 Januari 2016

Australië Avontuur!

28 Februari 2015 - 15 November 2015

Op naar een nieuw avontuur!!

20 Maart 2014 - 15 November 2014

Werken op een riviercruiseschip!

04 November 2013 - 17 December 2013

Voor het eerst Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: