Wat een week weer! - Reisverslag uit Mannheim, Duitsland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Wat een week weer! - Reisverslag uit Mannheim, Duitsland van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Wat een week weer!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

07 September 2015 | Duitsland, Mannheim

Zaterdag 5 September 2015
Zo de 29ste ging Csilla op vakantie en de hele dag was een chaos! We hadden die ochtend geen internet op het schip! Wat op zich geen probleem zou zijn, als alle betalingen met de creditcard goed waren gegaan. Gelukkig had Csilla wel internet om de betalingen te doen vrijdagnacht, maar ergens tussen middernacht en ‘s morgens 5 uur was de verbinding weg.
Er was dus iemand waarvan de creditcard niet goed was, dus dat moesten we opnieuw doen. Ze hebben ons een andere creditcard gegeven, die hebben we geregistreerd en toen moesten we de betaling doorsturen. We hebben het document op een usb stick gezet en gelukkig voor ons, was er een zusterschip, de Panorama in de buurt, waar ik het document via email kon versturen. Ik had eerst het emailadres gebruikt dat ze op de Panorama gebruiken. Maar daar kreeg ik een error op. Dus toen maar met ons eigen adres gebruikt…ik kreeg hier helemaal niets op! Echt een tijd zitten wachten en uiteindelijk maar naar Hoofdkantoor gebeld, want er gebeurde niets.
Bleek dus dat als je zo’n document verstuurd, het antwoord altijd naar het juiste schip word gemaild. Maar als je geen internet hebt, kun je dat dus niet zien. Gelukkig kunnen ze op het hoofdkantoor wel zien of een betaling goed is gegaan, dus dat heeft ze voor me nagekeken en toen was alles in orde.
Ondertussen deed Csilla alle transfers en taxi’s, maar ook dat was chaotisch zei ze. De taxi chauffeurs stonden al een kwartier voor vertrek bij ons op het schip, op zich goed, maar niet als ze allemaal in de hal gaan staan!
Tegen de tijd dat ik eindelijk mijn rapporten kon doen was de halve dag al om! En de hele ochtend dus geen internet! Pas tussen 4 en 5 konden we emailen en internetten, het was echt een drama! En wat dan precies het probleem was weet niemand.
Goed, voor deze twee weken hebben we weer een nieuwe cruise director, haar naam is Barbara en volgens de verhalen die ik heb gehoord is het geen lieverdje…
Tot nu toe gaat het nog goed, maar net als met Nancy, maken wij ons eigen rapport, voor het geval we ergens iets op ons bord krijgen.
Goed Csilla ging lekker op vakantie, Terez kwam weer terug en degene die Csilla ging vervangen, Katrina, was ook weer terug van vakantie.
Ze heeft afgemaakt waar Csilla niet aan toe gekomen was en daarna ben ik eerst even met Katrina gaan zitten. Ik heb haar gezegd dat ik voordat ik vraag hoe haar vakantie was, even het eea wilde bespreken.
Ik was een beetje huiverig om haar als vervanging te hebben. Ze is ook vervanging geweest tijdens mijn vakantie en Csilla vertelde me dat dat niet erg goed ging. Detlef vertelde me dat dat ook een groot deel door Csilla kwam, leeftijd en nog niet de ervaring om Katrina te vertellen wat ze moet doen.
Aangezien ik geen herhaling daarvan wilde, heb ik Katrina als eerste gevraagd hoe het met haar ging. Ze moest tijdens mijn afwezigheid een paar keer naar de dokter. Op zich heel vervelend als ze ziek is, maar we zijn maar een team van 2, als zij er niet is, moet ik alles alleen doen en ik heb haar gezegd dat ik echt geen zin heb om de hele dag achter de balie te zitten. Gelukkig gaat het weer goed, tijdens haar vakantie is ze naar de dokter geweest en ze weet nu waar ze op moet letten, dus dat was fijn om te horen.
Ik heb ook gezegd dat ik graag wil dat ze de menu’s aanpast en pas print als ze het ok van mij en de Chef heeft. Vorige keer deed ze helemaal geen menu’s, maar het is een van haar taken, dus ik wil dat ze dat wel doet en dan ook goed. En we hebben verschillende documenten waarin we het verbruik van wijnen enz moeten bijhouden. Daar bleek voor de maand Augustus het eea niet goed in gegaan te zijn, dus ik heb haar uitgelegd hoe het werkt en dat neemt ze nu ook mee.
Ik heb haar die zaterdag gezegd dat er waarschijnlijk nog dingen waren die ik haar wilde zeggen, maar die ik vergeten was, mocht ik nog iets hebben, dan zou ze dat van mij horen.
En dat was meteen de maandag daarna al! Katrina is 24 jaar, maar gedraagt zich als een klein meisje. Ik had Christian gevraagd wat zijn eerste indruk was van haar en hij zei precies hetzelfde. Van hem moest ik er iets van zeggen, maar ik wist eerst niet goed hoe ik dat aan ging pakken. We waren aan het varen, dus het was niet echt druk bij de balie. Christian zou dat overnemen en dan kon ik op kantoor even met haar praten.
Dus ik vroeg haar of ze zich nog herinnerde wat ik zei zaterdag, dat als ik nog iets had, dat ik het haar zou zeggen en vandaag was de dag!
Eerst haar sjaaltje anders om gedaan, zag er niet uit. Daarna gevraagd of ze nog een ander overhemd had, want dat wat ze droeg was eerder blauw dan wit. En ze had niet de epauletten op haar schouder. Die had Csilla haar niet gegeven, bleek nu dat ze die ook niet gedragen had tijdens mijn vakantie en dat Detlef daar dus nooit iets van gezegd heeft….
Ik heb haar gezegd dat je bij de Front Office moet laten zien dat je er staat, open zijn en rechtop zitten/staan, aanwezig moet zijn. Dat je niet als een klein meisje dat van niets weet achter de balie kunt zitten. Ik vroeg haar hoe oud ze was, ze is 24, dus ik zei haar dat ze zich moest gaan gedragen en laten zien als een vrouw van 24! Ze is niet zo groot en heeft haar stoel vrij laag staan, dus ik vroeg haar of het mogelijk was de stoel wat omhoog te doen. Ik wil wel dat ze lekker zit. Toen zei ze dat ze de stoel zo laag had staan om beter op het scherm van de computer te kunnen kijken en daar gaat ze de fout in. Ik zei haar dat het juist handiger was om dan iets hoger te zitten en omlaag te kijken op je scherm, zodat je vanuit je ooghoeken kunt zien of er iemand bij de balie staat. (ik hoorde van Detlef ook dat zowel Katrina als Csilla zo met hun werk bezig waren dat ze de gasten niet zagen staan.)
We hebben ook naar haar haarstijl gekeken, ze had 2 kleine staartjes a la Pippi Langkous, wat ook niet zegt dat ze al 24 is. Dus ook daarover heb ik gezegd dat ik het of in 1 staart wil zien of met een clipje naar achteren.
Na dit gesprek heb ik meteen een aantal overhemden voor haar geregeld, ik had er zelf nog een paar liggen die ik niet gebruik. Ik heb haar een haar clip gegeven, gezorgd dat ze de epauletten van Csilla en ze heeft haar stoel omhoog gezet.
Die avond heb ik haar gevraagd wat ze van ons gesprek vond en ze zei dat ze het er mee eens was. Dat het goed was dat iemand haar wakker schudde en haar zei dat ze geen klein meisje was. Ik heb haar gevraagd wat haar plannen zijn, of ze terug wil naar het restaurant of in de receptie wil blijven werken. Op dit moment wil ze niet terug naar het restaurant, het contact met haar collega’s is niet zo gezellig, maar ik begreep ook dat zij niet met haar willen werken, dat zij ook niet de makkelijkste is.
Dus ik zei haar dat ze me maar moest laten zien wat ze kan en wie weet wat we zouden kunnen doen. Ik heb haar nog niet gesproken over het vertrek van Janos. Ik had vanuit Rivercatering ook al een email gekregen met de vraag hoe ik vond dat Katrina haar werk als Nighty deed en ik heb gezegd dat ze dat op zich goed deed, maar dat ik graag wilde afwachten hoe deze twee weken zouden gaan. Niet dat deze banen hetzelfde zijn, maar het zal me een beter inzicht geven om een definitief antwoord te geven. Dat is ook gerespecteerd, dus dat is wel fijn. Ik werd wel later gebeld dat als ik mijn mening geef, het hoofdkantoor nog steeds moet beslissen over of ze haar wel of niet deze baan geven.
Daarom heb ik het er ook nog niet met haar over gehad. Maar de maitre vertelde in een vergadering dat hij van Janos zelf had gehoord dat hij wegging en aangezien Katrina zijn vriendinnetje is, zal ze het ongetwijfeld al weten. Maar goed we wachten het af!
Die chaotische zaterdag kreeg nog een staartje!! Uiteraard werd het een lange dag, vroeg begonnen, bijna geen pauze omdat ik met een nieuwe Second aan de slag ging en dan tot 10 uur bij de balie blijven. De eerste avond kan best druk zijn omdat mensen na het eten boven komen met allerlei vragen. Maar op zich viel het nu wel mee, het was niet zo druk en Barbara zei ook al, dat ze er om 10 uur mee ophield…ze had het nog niet gezegd of er kwamen een paar gasten binnen die een stukje waren gaan lopen. Het was een oudere dame met dochter en schoonzoon, de oudere dame was gevallen en nogal lelijk op haar pols terecht gekomen, ze dachten dat het mogelijk gebroken zou zijn.....Het zag er inderdaad uit alsof het gebroken was, dik en het zat allemaal niet meer recht.
Dus ik heb een ambulance gebeld en buiten gewacht om ze op te vangen. Dat duurde even uiteraard en het was inmiddels niet meer zo warm buiten.
Het ambulance personeel waren twee mega-kerels met tatoeages op hun arm! De ene had Carpe Diem aan de binnenkant van zijn onderarm staan, het waren twee heerlijke Amsterdammers, geweldig!
Ze hebben de vrouw allerlei vragen gesteld, de arm in een soort opblaasbare oranje mitella gedaan en daarna hebben ze de hele familie meegenomen naar het Onze Lieve Vrouwe ziekenhuis. Het was nog de vraag of de pols geopereerd moest worden of dat ze haar de “Chinese vingers” konden leggen...Ik denk dat alleen Caroline en degene die al eerder iets hebben gebroken weten wat dat betekend, dus laat het me even uitleggen...Chinese vingers is een apparaat waarin ze je vingers en hand leggen, om eraan te trekken en de boel weer recht opelkaar te krijgen...zal niet verder in details treden, denk dat jullie wel begrijpen wat ik hiermee bedoel!
Een van de broeders vertelde het me in het Nederlands, dus ik heb het vertaald voor de cruise director en zij heeft de dochter apart genomen om het haar te vertellen. Om de oude dame niet meteen al de stuipen op het lijf te jagen.
Goed, uiteindelijk waren ze rond kwart voor 11 weg, dus ik zei tegen Barbara, hadden we niet besloten het om 10 uur voor gezien te houden?!
Mijn hemel wat een dag!!
Gelukkig hoefde er niet geopereerd te worden en sliep de dame door de hele procedure van de Chinese vingers heen. Dus ik weet niet wat ze haar gegeven hebben, maar je kunt er zeker van zijn dat ik ook om dat paardemiddel ga vragen mocht ik ooit mijn pols breken! We waren wel blij dat ze weer terug waren, want ze wilden zo graag met deze cruise mee!
Ik had gezegd dat ze om oranje gips moest vragen, maar dat hadden ze niet, nu had ze blauw gips. Daarna hadden ze bedacht dat ze de reis na deze cruise wilden afzeggen. Ze gingen namelijk nog door naar Italië, maar toen ze er met Barbara achteraan gingen, was het zo’n gedoe om dingen te wijzigen, dat ze toch hebben besloten door te reizen. Maar goed ook, ze had er niet heel veel last van en ze waren nu toch in Europa.
Afgelopen woensdag weer de crew show gedaan. Deze keer omdat ik toch tot 9 uur werkte en om in het schema te blijven. Ging wel weer goed, we hadden een leuke groep, waren erg anthousiast. Kreeg weer leuke reacties! Mocht ik ooit weer van carrière willen veranderen kan ik altijd als stand-up comedienne aan de slag! Volgende week is Christian aan de beurt, ik ben benieuwd!
We hadden afgelopen reis ook 4 VIP’s aan boord. Niet dat ze heel bekend zijn, maar het zijn mensen die een reis doen om te kijken of ze voor een volgende cruise een paar cabins willen charteren. Dus uiteindelijk als ze het nu naar hun zin hebben, kan het volgend jaar geld opleveren.
Het probleem is alleen, dat als je van tevoren weet dat ze VIP’s zijn, je je toch anders gaat gedragen. Had het gevoel dat alles verkeerd mijn mond uit kwam.
Een stel vip’s wilden graag fietsen en vroegen of het mogelijk was om van de ene stad naar de andere te fietsen en daar weer op het schip terug te komen. Dus we hebben naar ons vaarschema gekeken en uiteindelijk gekozen voor de woensdag, in de morgen waren we in Mainz, dan zouden we in Nierstein stoppen om mensen op een bus te zetten voor de excursie naar Heidelberg en van daaruit zouden wij naar Mannheim varen.
Dus het stuk van Mainz naar Mannheim zou te fietsen moeten zijn. Ze hadden zelf ook al wat informatie mee en we hebben op internet nog het een en ander voor ze gevonden. Uiteindelijk hebben ze ervoor gekozen ’s morgens in Mainz op de fiets te stappen en dan in Nierstein weer aan boord te komen.
En dat hebben ze gedaan! Ik had ze nog voorgesteld om de Chef wat sandwiches te laten maken voor onderweg, maar dat was niet nodig. Christian feliciteerde met hiermee! Hij had er zelf nog niet eens over nagedacht ze iets te eten mee te geven! Haha
Het is ze gelukt en ze hadden de tijd van hun leven! Hartstikke leuk, ze waren heel erg enthousiast en ik was blij dat ze weer op tijd aan boord waren!
En vandaag is de hele groep weer richting huis gegaan of naar hun volgende bestemming. Het was weer lekker chaotisch met de taxi’s. Op zich hadden we er niet zoveel nodig en ook niet voor grote groepen, maar eerst kwam er een taxi voor een groep mensen dat zelf al een transfer geregeld had, daarna kwam er een minivan die 2 mensen meenam, terwijl ik nog een groep van 4 had wachten. Daarna kwam er een gewone auto, die voor die 2 mensen kwam en de minivan had die 4 mensen mee moeten nemen, maar hij heeft me het verkeerde nummer gegeven. Ik had het nog nagevraagd en hij zei dat het echt voor dat nummer was…niet dus. Uiteindelijk was het half 11 voordat de laatste gasten weg waren.
Maar goed, het is weer gelukt, iedereen is weg en de koffers zijn ook mee.
De nieuwe groep is inmiddels ook alweer binnen en Barbara is ook weer terug. Nog een weekje en dan krijgen we weer een nieuwe cruise director, ik kan niet wachten!

Groetjes,
Linda

  • 07 September 2015 - 20:32

    Marjo:

    Ola, wat een verhalen weer. Volgens mij ga jij straks de leiding van het hele schip op je nemen ! Gaat je prima af zo te horen.
    Nog even volhouden, je kan al bijna op twee vingers de weken tellen dat je nog moet.
    Om daarna weer lekker thuis niks te kunnen doen.
    Xx

  • 07 September 2015 - 20:53

    Caroline:

    Haha, ja de Chinese vingers ken ik wel! Dan moet het lelijk gebroken zijn geweest. Wie weet is ze een vriendin van mij, Leonie, wel tegen gekomen. Die werkt namelijk op de SEH in het OLVG! Wat een verhalen weer Lin, je maakt wel wat mee :) Goed gedaan ook dat gesprek, klinkt inderdaad als een echte 'manager' :))) Succes nog eventjes en tot snel! Xx Caroline

  • 07 September 2015 - 21:14

    Ada:

    Comedy keepers haha.

  • 08 September 2015 - 13:10

    Anneke:

    Toe maar, volgens mij kan je beter een eigen rederij beginnen inmplaats van op vakantie te gaan.
    Wat een verhalen.
    Hier lekker heet, met de nadruk op heet. Overdag 40 en s'nachts 30 graden.
    Dus je begrijpt het al, er word niet veel ondernomen, dan boottochtjes en bij het zwembad zitten en af en toe af te koelen in het zwembad.
    Dus lekker bijkomen en niets doen.
    Ben benieuwd naar je volgende verhalen, je moet er een boek over wchrijven, wordt een bestseller.
    Liefs anneke

  • 08 September 2015 - 13:27

    An:

    Hoi Linda,
    Nou dat manager zijn ligt je wel zo te lezen, ze willen je nooit
    Meer kwijt daar! Wat weer een verhaal, jij maakt wat mee zeg,
    en straks lekker naar Australië. Tot je volgende verhaal,
    Sterkte, groetjes van An

  • 09 September 2015 - 23:38

    Loes:

    Haha..Lin>wanneer zeggen ze dat je manager wordt van het schip!!!! Tjonge jij mag ook alles oplossen hoor. En inderdaad goed van je dat je dat meisje ging vertellen wat ze moest doen en hoe enzo. Maar Detlef had dat ook al bij haar kunnen doen/en haar op weg helpen.Maar heerlijk hoor je verhalen ,lig ieder keer in n deuk,zoals jij dat allemaal vertelt.Ja,wanneer komt je boek uit mop!!!! hihi. succes en groetjes xxx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Mannheim

Op naar een nieuw avontuur!!

Jawel, mijn vakantie is bijna voorbij!

Ik ga dit nieuwe seizoen werken als Senior Receptioniste! Dat was vorig seizoen al voorgesteld, maar toen ik naar huis ging kreeg ik toch hetzelfde contract als wat ik had. Er zouden in november vorig jaar gesprekken zijn en dan zou ik het nog wel horen. Moet eerlijk zeggen dat ik er al niet meer op gerekend had, zat al te kijken naar een cursus die ik erbij zou kunnen doen!

Maar begin Februari hebben ze me dan toch een contract voor Senior Receptioniste aangeboden!
Het was even een verrassing, moest er toch wel even over nadenken...kan ik het wel, ik heb het vorig jaar maar 2 weken gedaan, weet ik nog wel hoe het werkt..enz, enz...

Maar ik ga toch voor deze nieuwe uitdaging!! Het word heel spannend, vind het ook doodeng, maar als ik eerlijk ben weet ik ook zeker dat als ik weer een seizoen als Second ga werken, het heel erg saai gaat worden. Ik weet hoe het werkt en zo heel erg moeilijk was het niet.

Daarbij heb ik nu een seizoen gehad, dus ik weet een beetje wat me te wachten staat! Ik ga zeker proberen een hut alleen te krijgen en dat heen en weer verhuizen gaat dus niet meer gebeuren!
Tussendoor wil ik graag 3 weken vakantie, want die 2 van vorig jaar waren echt te kort.

Én ik ga mezelf aan het einde van het seizoen trakteren op een vakantie naar Australië! Dat was ik al van plan, maar nu word het helemaal een wortel voor mijn neus om het einde van het seizoen te halen! haha

Ik ben ook uitgenodigd voor een Kick Off Meeting, daarvoor ga ik morgen met de trein naar Keulen. Dacht dat dit een training werd, maar het is meer een soort bijeenkomst waar we gaan kijken hoe we de Avalon gasten nóg blijer kunnen maken dan ze al zijn! En als het goed is krijgen we een ehbo training.
Ik zie daar ook weer wat collega's van vorig jaar terug, dus dat zal wel erg leuk zijn! (En dan kan ik meteen nog een beetje navragen hoe bepaalde dingen ook alweer in z'n werk gingen!!haha)

Op 10 maart kom ik weer naar Nederland en dan gaat op 19 maart het echte werk beginnen...ik weet alleen nog niet wáár!! Daar hoop ik volgende week ook achter te komen!

Ik hou jullie weer op de hoogte!
Groetjes,
Linda

Recente Reisverslagen:

16 November 2015

het heeft even geduurd...

26 Oktober 2015

de laatste twee weken

10 Oktober 2015

Weer terug in Amsterdam

28 September 2015

Groetjes vanuit Keulen

17 September 2015

Daar ben ik weer!
Linda

Verantwoordelijke, goed georganiseerde boekenwurm en globetrotter!

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 29573

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 03 Mei 2017

Philadelphia here we come!

02 April 2016 - 15 November 2016

Avalon Felicity 2016

29 November 2015 - 26 Januari 2016

Australië Avontuur!

28 Februari 2015 - 15 November 2015

Op naar een nieuw avontuur!!

20 Maart 2014 - 15 November 2014

Werken op een riviercruiseschip!

04 November 2013 - 17 December 2013

Voor het eerst Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: