Laatste dagen vorige week - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Laatste dagen vorige week - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Laatste dagen vorige week

Door: Linda Damhuis

Blijf op de hoogte en volg Linda

19 April 2017 | Verenigde Staten, Philadelphia

Vrijdag 14 april 2017

Zo afgelopen zondag zijn we dus terug gekomen uit Washington DC, maar dat hebben jullie allemaal al kunnen lezen!

Maandag en dinsdag was het hier zelfs in Philadelphia nog mooi weer, dus daar waren we erg blij mee!
Maandag heb ik niet zo veel gedaan, was heel wat van plan, maar ik had waarschijnlijk een zonnesteek opgelopen of zo, want ik wilde ’s middags alleen maar slapen!
’s Avonds hebben we samen boodschappen gedaan en verder niet zoveel bijzonders.

Dinsdag kreeg ik antwoord van AT&T met wat suggesties over mijn mifi, die helaas ook niet werkte, dus ze gaan verder kijken voor mij. Ik heb een auto gehuurd, zodat we as vrijdag voor pasen naar Ohio kunnen en voor de 2 weken daarna dat ik rond ga rijden door Pennsylvania. ’s Middags op een bankje in een park gezeten en daarna 2 uur geschreven aan mijn verhaal over Washington in Saxbys, onze coffeeshop.

Woensdag ging ik terug naar het oude centrum van Philadelphia. Het weer was een beetje anders vandaag en toen ik buiten stond, kon ik niet besluiten of ik genoeg zou hebben aan een vest alleen of ook een jas nodig had. Het leek alsof het zou gaan regenen en we zouden later vanavond thuis komen, dus toch maar weer naar binnen om mijn jas te halen. Amy was er nog en ik heb nog even met haar gesproken over het airbnb en dat ze wil gaan reizen enz.
Het was wel grappig, want ik vertelde dat ik ook zat te denken om een kamer te verhuren op airbnb en ze vertelde hoe leuk dat was, maar je moest het wel schoonhouden….ik kreeg het helaas niet over mijn lippen om haar te zeggen dat dat haar niet zo goed afging!! Haha
Maar goed, het is een aardig mens, ze heeft alleen een paar vreemde dingen!

Goed, uiteindelijk op weg naar het centrum, eerst een stop bij het postkantoor, waarvan ze van de week zeiden dat ze weer postzegels voor het buitenland hadden…maar die kwamen die middag pas! Ja, toen was ik niet in de buurt, dus dan probeer ik het wel weer een andere keer!
Bij Penn Bookstore nog wat tokens voor de trolley gehaald en en even naar de wc geweest. Op zoek gegaan naar de Blue Line halte, maar het duurde even voordat ik die kon vinden. Het was inmiddels dus toch weer warmer dan ik dacht dat het zou worden en liep lekker te slepen met mijn jas!
Goed, uiteindelijk toch in het centrum aangekomen, waar ik eerst m’n broodje heb gegeten en naar Carpenter’s Hall ben gegaan. Dit is een huis waar de Carpenter’s Company of Philadelphia, een gilde, bij elkaar kwam en wat is gebruikt voor de eerste sessie van de First Continental Congress in 1774, waarin ze dus spraken over de afscheiding van Engeland. Volgens mij word het nu nog steeds wel gebruikt door de carpenter’s company, maar het is ook open voor het publiek.

Was leuk om te zien, hoewel er niet veel meer in staat. Nog gesproken met iemand die daar informatie geeft. Ik zag hier een aantal plakketten die ik ook op een aantal huizen had gezien in Elfreth’s Alley vorige week. Er was er één met een boom en één met 4 handen die elkaars pols vastpakken in een cirkel en dat bleken dus emblemen te zijn voor de verschillende verzekeringsmaatschappijen uit die tijd!
Als er dan een brand was in dat huis, kon de brandweer aan de buitenkant al zien door welk bedrijf het verzekerd was!

Daarna ben ik doorgelopen naar de American Philosophical Society, opgericht door Benjamin Franklin, waarbij Philosophers hetzelfde is als Scientists vandaag. De Library was open, daar ben ik naar binnen gegaan, maar helaas kon je alleen bekijken wat ze er in de lobby hadden staan. Jammer, had graag een kijken bij al die boeken willen nemen! Maar ik vond hier toch ook iets interessants!

Ik heb een boek gelezen over Lewis & Clark, 2 mannen die voor Thomas Jefferson een waterroute van oost naar west gingen ontdekken. Wat ze uiteindelijk niet gelukt is, want als ik het goed begrijp is er geen directe route van de ene kant naar de andere kant van het land. Nu natuurlijk wel met de trein of over de weg, maar die waren er toen nog niet. Anyway, terwijl ze dat deden verzamelden ze ook een schat aan informatie over bijv planten en dieren, maar ook over de indianen stammen die ze tegen kwamen. En hier stond een notitieboekje van Lewis, waarin hij een taal van de indianen beschrijft, opgeschreven met wat het betekend enz. Vond ik wel weer grappig om te zien!

Daarna wilde ik naar het museum van het APS, ik had gelezen op de website dat er vanaf vorige week vrijdag een nieuwe tentoonstelling was en die wilde ik ook wel graag zien….ik had alleen niet goed gezien dat ze dan ook alleen maar van donderdag t/m zondag open waren….en dus niet op woensdag!!!!!
SHIT, stond ik daar dus voor Jan…. Ik had juist alles op één dag bedacht te gaan doen, zodat ik later niet nog een keer terug zou moeten naar het centrum, maar helaas heb ik daarvoor de verkeerde dag gekozen!

Maar goed, het Independance Hall had ook interessant geweest en de plek waar de Liberty Bell staat…maar de rijen daarvoor waren mij te lang, daar had ik geen zin in.
Ik ben het Visitor’s Center binnen gegaan en daar heb ik nog wat info gevonden over Pennsylvania zelf, handig voor als ik straks (ook met Caroline een weekend!) ga rondrijden.
En in de shop hadden ze hele leuke boeken, maar ik liep al genoeg te sjouwen, dus dat word toch maar een andere keer terug komen!! (of gewoon de titels opschrijven en kijken op mijn boekenwebsite! Haha)

Goed, ik had met Caroline afgesproken dat we na haar werk naar het Philadelphia Museum of Art zouden gaan. Op woensdagavond is er Pay as you wish, dan hoef je niet de normale entree te betalen, maar mag je geven wat je wilt. En aangezien ik alleen maar graag de Watercolors van onder andere Homer en Singer Sargent wilde zien, leek me dat wel een goed idee.

Maar ondertussen was het pas 2 uur of zo en Caroline zou rond half 6 klaar zijn, dus ik had nog ff de tijd.
Nog wat rondgelopen richting 22nd street, waar ik had afgesproken met Caroline en onderweg lekker ergens een kop thee gehaald en even gaan zitten.

Ik ben naar de Reading Terminal Market gegaan, die op een woensdag een stuk rustiger is dan op zaterdag!!! Maar er waren ook een aantal kraampjes dicht, dat zal ook wel schelen!
Er is écht van alles aan eten en drinken te krijgen, je kunt het echt zo gek niet bedenken of het ligt er in een vitrine!!
Was in ieder geval leuk om rond te kunnen lopen zonder dat je het benauwd krijgt!

Voor City Hall ben ik nog even op een bankje gaan zitten om te kijken hoe kinderen nat werden in de fonteinen.
En doorgelopen naar 22nd street, waar ik eigenlijk te vroeg aankwam. Toch maar op zoek naar een plek om te zitten en gelukkig zat er een Dunkin Donuts op de volgende hoek, waar ik lekker met een kop thee ben gaan zitten! Mijn voeten deden al pijn en mijn rug ook van het sjouwen met mijn jas, paraplu én vest!! O ja die ik dus de hele dag niet nodig heb gehad, want het was bloedheet!!!

Caroline ging rond kwart voor 6 onderweg, ik had gezegd waar ik zat en ben rond 6 uur toch even naar de trolley halte gegaan, omdat ze er nog niet was. Maar kwart voor 6 onderweg kon ook betekenen dat ze net van haar werk weg liep, dus ik ben maar weer even terug gegaan om te gaan zitten!

Even later kwam ze ook de Dunkin Donuts ingelopen, dus het was allemaal weer gelukt!
We zijn meteen naar het museum doorgelopen, dan zouden we daar wel iets gaan eten ipv onderweg ergens, want dan zou het alleen maar later worden.
Het museum is niet moeilijk te vinden, er is een grote, brede weg en aan het einde daarvan zit het museum….
Het was alleen lastig om er ook écht te komen!

Wij liepen links van de brede weg en konden wel het eerste stukje oversteken, maar niet naar het midden toe, daar was geen zebrapad voor. Heel vreemd, dus toch maar snel over gerend!
En voor de deur van het museum stond een hele stellage, alsof er een concert gehouden zou worden, dus we waren al even bang dat het museum dicht zou zijn. Er stonden mensen met gele shirtjes die je de weg konden wijzen, dus toch maar even gevraagd voordat we verder liepen of het ook wel kon en het museum open was.

Maar dat was allemaal geen probleem, we konden via een zijtrap naar boven lopen, naar de ingang van het museum.
Philadelphia is de stad van Rocky Balboa, uit de Rocky films en hij gebruikte deze trappen om te trainen voor zijn bokswedstrijden. Toen ik hier met Marjo was, stond er een standbeeld van Rocky bovenaan de trappen. Nu had de professor van Caroline al gezegd dat ze het daar weg hadden gehaald en inderdaad, nu staat het voor die zijtrap, dus eigenlijk een beetje in een hoekje!!
Mensen hadden geklaagd dat het niet echt met kunst te maken had, dus het moest bovenaan de trap weg.
Ach, mensen weten het toch wel te vinden om er een foto van te maken!

In het museum moesten we weer onze tassen laten nakijken, maar écht gekeken werd er niet. We hebben een bedrag betaald en we hebben onze jassen en tassen (gelukkig!!!) af kunnen geven!
Daarna zijn we naar het museum café gelopen…wat dus gewoon dicht bleek te zijn!!!
Gelukkig hadden we wel nog een andere plek gezien waar we iets te eten konden halen, alleen was daar niet zoveel keus en ook niet zoveel plek. Er ging een stel weg van een tafel en de hebben wij met nog wat andere mensen gedeeld. Vonden het een beetje vreemd dat ze een avond openstelling hebben en er dan niet voor zorgen dat je naar het café kan.
Maar goed, we hebben iets kunnen eten en drinken en we hebben erbij kunnen zitten, dus alles is goed gekomen!

Als eerste wilde ik graag naar de Watercolors tentoonstelling….maar daar bleek dat je daarvoor apart moest betalen!!! De normale entree is $20,- en voor $5,- extra kun je dan naar deze tentoonstelling….maar ik wilde niet die normale entree betalen, want dit was het enige dat ik wilde zien!!!
We hadden wel tot $25,- bij kunnen betalen, per persoon, maar daar hadden we geen zin in.
Dus toen hadden we genoeg tijd om op zoek te gaan naar de Monet en Van gogh schilderijen die ze hier hebben!

Ik had een plattegrond, maar het was toch ff een zoektocht! We hebben ze gevonden en nog meer mooie dingen gezien. Rond 8 uur vonden we het wel weer goed, we hebben nog in de museum shops rond gelopen, waar ik wél kaarten van een aantal Watercolors heb gekocht! En precies om kwart voor 9, sluitingstijd, gingen we onze jassen en tassen halen!

We gingen aan de achterkant van het gebouw eruit, dus moesten omlopen naar de voorkant om weer terug te kunne lopen naar de 22e. Waar we gelukkig niet zo lang hoefden te wachten tot onze trolley kwam! Rond kwart voor 10 waren we thuis, konden we nog even wat drinken en toch op tijd naar bed.

Donderdag is Caroline wat eerder naar haar werk gegaan, omdat ze een meeting had met haar baas in Nederland. Het was op zich maar een half uurtje eerder, maar ik ben toch nog even blijven liggen. Caroline ging rond half 8 en ik ben lekker nog even een uurtje op bed gaan liggen.

Ik wilde eigenlijk nog wat langer blijven liggen, maar ik hoorde de stem en het gehoest van de schoonmaakster, dus toen ben ik toch maar snel gaan douchen en aankleden!!
Dit keer heeft ze ook niet veel gedaan, in ieder geval een borstel door de toilet en een lap over de wastafel, maar de randjes boven de muren en de grond ziet ze denk ik niet, want die zijn nog net zo vies als daarvoor!

Rustig aan gedaan deze ochtend, voordat ik wegging nog even een swiffer door de kamer gehaald, want het stof verzameld zich hier snel! Ik ben weer naar het postkantoor gegaan en jawel, 3x is scheepsrecht, ik heb ze! Daarna op een bankje in het park gaan zitten schrijven, was toch best lekker weer, ondanks een hele koude wind! Rond 1 uur wat boodschappen gaan doen en weer naar huis gelopen. Lekker geluncht en daarna een beetje geschreven en op mijn tablet bezig geweest.

Caroline was rond 6 uur thuis, samen nog een beetje gekeken naar de route die we moeten rijden naar Ohio en om half 7 heeft ze nog een beetje geoefend op haar viool.
Tegen 7 uur ben ik begonnen met het eten maken, nacho’s, was erg lekker geworden, pan is helemaal leeg gegaan!
Na het eten konden we The Passion via uitzending gemist kijken, was erg mooi! Moet wel eerlijk zeggen dat dat saamhorigheid gevoel alleen op zulk soort dagen te zien is…

Vanmorgen ging Caroline weer op normale tijd weg, dit keer weer samen ontbeten. Toen zij naar haar werk ging, ben ik naar de kelder gegaan om een was te doen. We hebben dit keer niet zoveel, maar het is wel lekker als het allemaal gedaan is!
Ondertussen ben ik nog een beetje aan het kijken naar navigatie op mijn mobiel en routes op mijn tablet, maar het moet allemaal wel lukken!

Volgens mij heeft de hond van Amy zitten kotsen óf schijten ergens boven…hoorde haar O no roepen toen heel driftig bezig met schoonmaken! Ze geeft hem ook veel te veel snoepjes om er maar voor te zorgen dat hij niet naar iedereen blaft…ja, daar word je wel ziek van!
Ze voedt hem ook niet zo goed op, blijft maar zeggen dat het een good boy is, maar ondertussen heeft hij geen idee waarom!
Maar dat mag ze lekker zelf uitzoeken, ik ga even een broodje eten!

Moest alleen nog naar beneden om de laatste was op te halen, dacht wacht nog maar even totdat ze helemaal klaar is!!
Het is gelukt, de was is binnen en ik ga zo op weg om de auto op te halen!

Later meer over ons Paasweekend in Ohio!!

Groetjes,
Linda en Caroline



  • 22 April 2017 - 16:46

    An:

    Hoi Linda,

    Wat weer een mooi verhaal, jij ziet nog eens iets hoor.
    Wel grappig te lezen over Lewis & Clark, dat boek heet Sacajaweja, en ik heb
    het 2x gelezen, en het ligt klaar voor de 3e keer, erg interessant.
    Leuk dat jij z'n aantekeningen heb gezien, het liep een beetje dramatisch af
    dacht ik.
    Het is in Almere nog steeds koud, soms nachtvorst, verder is hier alles goed.

    Veel plezier en tot je volgende blog. Groetjes

  • 23 April 2017 - 14:48

    Loes:

    Hoi Mop,

    haha ja je maakt weer wat mee hë !!
    En inderdaad kun je niet van het weer op aan,hier is het aardig koud en vorst aan de grond.
    Veel plezier weer samen ,groetjes.!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Verantwoordelijke, goed georganiseerde boekenwurm en globetrotter!

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 29519

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 03 Mei 2017

Philadelphia here we come!

02 April 2016 - 15 November 2016

Avalon Felicity 2016

29 November 2015 - 26 Januari 2016

Australië Avontuur!

28 Februari 2015 - 15 November 2015

Op naar een nieuw avontuur!!

20 Maart 2014 - 15 November 2014

Werken op een riviercruiseschip!

04 November 2013 - 17 December 2013

Voor het eerst Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: