Paar dagen rust in Newcastle. - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Paar dagen rust in Newcastle. - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Paar dagen rust in Newcastle.

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

20 December 2015 | Australië, Newcastle

Vrijdag 18 december 2015
Dus afgelopen maandag was ik weer terug in Brisbane, blij dat ik er een nacht aan vast had geplakt, want ik had nog niet veel van de stad gezien.
Maandagmiddag dus het een en ander willen plannen, maar dat ging niet zo lekker. Dinsdagochtend was ik vroeg wakker, dus ik heb nog een poging gewaagd! Mijn ontbijt schoot er bijna bij in, maar het is gelukt!
Door de feestdagen moet je ineens overal snel bij zijn, anders is alles volgeboekt en halverwege ergens anders heen lukt ook niet echt.
Daarbij kwam ook nog het feit dat ik ineens niet meer met mijn bankpas kon betalen…daar werd ik nog zenuwachtiger van! Gelukkig heb ik een creditcard mee, maar het was niet de bedoeling die te gebruiken.
Uiteindelijk heb ik met iemand van de hostel alles geregeld. Ik ben afgelopen woensdag naar Newcastle gekomen en voor de kerstdagen zit ik in Sydney, dus dat is goed.
Het was dinsdag half 11 toen ik eindelijk aan mijn ontbijt ging. Om 11 uur ging ik de deur uit, op zoek naar de eerste halte voor een Hop on Hop off bus. Ik heb een ticket gekocht bij de hostel en kon daarmee zowel de bus naar Mt Coo-tha nemen als de tour door de stad.
Ik ben er op mijn gemak naartoe gelopen, broodje gekocht voor onderweg. Ik heb eerst de bus naar de berg genomen, onderweg werd het een en ander verteld over waar we langs kwamen. De halte voor het einde zeg maar was voor de Botanische tuinen, maar ik wilde eerst het uitzicht zien. Het was echt heel erg mooi! Ik had echt mazzel, want ’s morgens was het bewolkt, maar nu was er een blauwe lucht met een hele hete zon!! Dus eigenlijk was het dan nog een geluk bij een ongeluk dat het zo lang duurde met alles regelen ’s morgens!
Ik heb lekker van het uitzicht genoten en bij het café een kop thee met een “vanilla slice” (soort tom pouce) genomen. En ik heb stiekem af en toe een hap van mijn broodje genomen, geloof niet dat het de bedoeling was dat je je eigen eten mee nam.
Om 5 over 2 ging de bus weer terug naar de stad, maar ik had gelezen dat de entree voor de Botanische tuinen gratis was en het zag er wel mooi uit, van wat ik kon zien vanuit de bus, dus ik heb gevraagd of ze er op de terug weg ook stopte. Dat was niet zo, maar ze wilde me er wel vlakbij af zetten, dat ik dan zelf naar de ingang liep. Prima, zo ver weg was het ook weer niet!
Het was echt mooi aangelegd, er waren aparte cactussen, een meer met hier ook blauwe waterlelies, bamboe, mooie bloemen er stond echt van alles! Zag ook hoe een aantal spinnen een mega web hadden gemaakt van boom naar boom, over het pad waar we op liepen!
Rond kwart voor 3 kwam de bus weer terug om weer naar boven te gaan, ben meegereden en daar naar de wc gegaan. Om 5 over 3 gingen we weer terug naar de stad en dit keer ben ik meegereden tot het bus station. Daar ben ik uitgestapt om over te stappen op de bus die de stadstour deed. Met mij stapte nog iemand uit die in Brisbane au pair was. Maar ze was net aangekomen en had de dag vrij gekregen om de stad te verkennen. We hebben staan praten tot de bus kwam. We zijn boven gaan zitten en ik heb oordopjes gevraagd om te kunnen luisteren naar het commentaar te kunnen luisteren. Zij stapte bij de eerste halte al uit, maar ik ben blijven zitten tot het einde!
We zijn langs South Bank gereden, Kangaroo Point, de Story Bridge en Chinatown en eindigden waar ik die middag begonnen was. Ik was de enige die nog op de bus zat! Het was ongeveer half 5. Er was een mooi monument voor Anzac day, monument voor alle overledenen van de eerst en tweede wereldoorlog. Ik heb daar rond gekeken en foto’s gemaakt. Er stonden in een soort parkje verschillende beelden, per oorlog was er een beeld gemaakt. Eerste wereld oorlog, tweede wereldoorlog, Vietnam (wist niet eens dat zij daar ook aan meededen, dacht dat het alleen de US tegen Vietnam was) enz. Het was wel indrukwekkend, dat zoiets midden in de stad staat, omringd door mega flatgebouwen!
Ik ben Queen street mall afgelopen, beetje gesnuffeld in de winkeltjes en via het busstation ben ik weer terug gelopen naar de hostel. Was echt moe!! Het was weer best heet geweest vandaag, maar alles is goed gegaan! Geen rare dingen deze nacht!! Haha
Woensdagochtend was ik al rond 3 uur ’s morgens wakker, omdat er een stel nogal luidruchtig aanstalten maakten om weg te gaan, vooral de vrouw was luidruchtig! Waarom is dat toch?? Denken die mensen nu echt dat zij de enige in dat gebouw zijn? Ze zijn toch niet thuis? Maar goed, ben wel weer in slaap gevallen, maar toen was het moeilijk om eruit te komen!
Mijn vlucht naar Newcastle zou om 5 voor 11 gaan en om op tijd te zijn zou ik om 9 uur de trein naar het vliegveld nemen. Maar ik was al ruim voor die tijd klaar, dus ik ben eerder weg gegaan, ik had geen zin om te zitten wachten. Kreeg ondertussen een sms dat mijn vlucht vertraging had, we zouden nu om 10 over half 11 weg gaan, maar ging toch liever al naar het vliegveld. Op het station was er iemand die ook naar het vliegveld ging en aan mij vroeg of hij op het goede perron stond. Bleek dat we allebei naar Newcastle gingen, hoe idioot is dat?! Onderweg nog een beetje zitten praten.
Hij ging kerst vieren bij zijn zus en daarna ging hij op de eerste de beste boot richting, maakte niet uit…hij wilde verdwijnen, vraag me af waar hij voor weg rende!
Op het vliegveld kon ik mijn koffer digitaal inchecken, ik kon zelf een sticker uit de automaat halen en toen kon ik hem op een band leggen en weg was ‘ie! Dat was wel makkelijk, ik dacht dat ik nu we vertraging hadden ook langer moest wachten met het inchecken van mijn koffer, dan zou ik er nog een tijdje mee moeten slepen. Maar dit ging heel erg makkelijk. En er stonden helemaal gaan rijen, ook bij de security ging het heel snel.
Ik heb lekker een kop thee gekocht en ik ben gaan zitten schrijven en typen. Nu we om 10 over half 12 weg zouden gaan, was het boarden rond 11 uur, maar toen ik weer op het bord ging kijken, zag ik dat er nog een uur vertraging bij was gekomen! We gingen nu om half 1 weg ipv half 12…ok, toen maar een plekje in de buurt van de gate gezocht. Daar lekker zitten lezen en schrijven…en niet veel later kwam er nóg een half uur vertraging bij! Nu zouden we om 5 over 1 weggaan….later werd er opgeroepen dat we vertraging hadden omdat het vliegtuig uit Sydney moest komen en daar was het op dat moment erg slecht weer, het vliegveld daar was gesloten. (ik hoorde later van iemand hier en ook van mijn vader dat er een orkaan over de stad was getrokken, hagelstenen zo groot als golfballen!) Ach, het is niet anders, heb liever dat we iets later weggaan, dan dat we helemaal niet aankomen zeg maar!
Uiteindelijk is het wel gelukt en waren we rond 1 uur weg. Ik had weer een voucher bij mijn ticket en heb weer lekker een kop thee en een muffin gekregen. Tussen de staat Queensland en New South Wales zit een uur tijdsverschil, omdat Queensland niet aan de daylight savings time doet, dus we vlogen misschien maar een uur, maar het was toch al tegen half 4 toen we in Newcastle aankwamen!
Het was een hobbelige rit, had voor de zekerheid deze keer al een pilletje genomen! Denk dat het komt omdat deze vliegtuigen kleiner zijn, maar ze hebben meer last van schommelingen dan hun grote internationale broers!
Ben in Newcastle eerst naar de wc gegaan en ik heb gevraagd waar ik de bus naar de stad kon nemen. Daarna kwam mijn koffer eraan en ben ik op zoek gegaan naar de halte. Die was niet zo moeilijk te vinden…alleen was de bus al weg en zou de volgende pas om half 5 komen…en het was net kwart voor 4. Aangezien het hier regende en niet zo warm was, ben ik maar naar binnen gegaan om een kop thee te drinken!
Om half 5 met de bus naar de stad gegaan, moest mijn koffer naast me op de bank zetten, ging niet onderin de bus. Gelukkig is hij niet zo groot! Volgens de chauffeur moest ik de laatste halte eruit en dan zou hij me laten zien hoe ik naar de hostel moest komen.
Newcastle is vooral een industriële stad en dat zag ik toen we er binnen reden, grote fabrieken voor de kolenindustrie. Voor de rest was het een beetje een “verlopen” stad, veel leegstaande bedrijven, graffiti overal. Kwam misschien ook door de regen, maar het zag er een beetje mistroostig uit.
De chauffeur heeft me de weg gewezen en verontschuldigde zich voor de regen, alsof hij daar iets aan kon doen. Hij vroeg waar ik vandaan kwam en toen ik zei Nederland, zei hij dat ik dan wel gewend moest zijn aan regen! Haha geloof dat je er nooit aan gewend raakt!
Het was niet zover lopen naar de hostel, maar wel weer heuvel op. Het is een mooi oud gebouw, ik weet de geschiedenis er niet van, ga ik nog even navragen.
Ik heb kamer nummer 13, dat aan de ene kant ligt en de dames toiletten en douches liggen aan de andere kant, handig voor als je nodig moet!
Ik heb een stapelbed in mijn kamer, maar ik had een single kamer geboekt, dus maar voor de zekerheid gevraagd of ik geen bezoek zou krijgen! Dat is gelukkig niet zo. Voor die avond heb ik me meteen ingeschreven voor een goedkope maaltijd en een trivia avond, leek me wel leuk. We zouden om 6 uur weggaan, dus ik had nog even de tijd om de rest van het gebouw te bekijken. Er is een hele grote huiskamer, met lekker makkelijke stoelen en banken, de keuken is beneden.
Het groepje dat voor de trivia avond ging was niet zo groot, bestond merendeels uit mensen die hier al een tijdje rondhangen en werken. We liepen naar de Crown and Anchor, Craig, vertelde me het een en ander over wat ik zou kunnen doen nu ik hier was.
We bestelden allemaal een kipschnitzel, ik had er pesto en tomaat bovenop besteld. Was een mega schnitzel voor niet zoveel geld! We hebben eerst lekker gegeten en rond 7 uur/ half 8 begon de trivia avond. We zouden eerst opdelen in 2 groepen, maar er gingen al een paar mensen weg, dus werd het toch 1 groep. Ondertussen kregen we last van een dronken Schot, wat een irritant ventje! Bleef bij mij plakken, omdat een ander meisje uit de groep aan de andere kant van de tafel ging zitten, maar gelukkig was er een jongen die een gesprek met hem aanging en was ik van hem af!
Voordat de quiz echt van start ging was hij gelukkig weg! De trivia/quiz bestond uit 4 ronden van 10 vragen, een algemene, geografie, geschiedenis en entertainment. Tussen iedere ronde was er dan nog een raadsel waar je kleine prijzen mee kon winnen.
Onze groep heeft uiteindelijk gewonnen!! Haha, jawel, met 25 en een halve punt hadden we de hoofdprijs, $50,-. Heb ook wel min steentje bij kunnen dragen aan deze overwinning! Was erg gezellig, erg gelachen! Voor dat geld werd er een kan bier en een kan appelcider besteld, ik heb een beetje cider genomen, maar ik vond het niet zo lekker. Rond half 10 had ik het wel weer gehad en ben ik terug gelopen naar de hostel. Nog even met mijn vader gekletst op skype en toen was het helemaal over!
Donderdagochtend later opgestaan dan normaal, maar ik lag er de avond ervoor ook later in dan ik tot nu toe gedaan heb! Ik heb niet zo veel gedaan die dag, ik had een kaartje waar de winkelstraat op stond en die ben ik doorgelopen. Ergens een kop thee gedronken en al het een en ander bekeken voor oud en nieuw. Ik mag oud en nieuw met de mensen in Melbourne mee! Ze hebben me uitgenodigd samen de stad te bekijken en het vuurwerk die avond en voor 1 januari hebben ze een country race, geen idee wat het is, maar ik mag met ze mee! Dit is echt fijn! En het betekend dat ik toch een paar dagen naar Tasmanië kan! Dat had ik al een beetje opgegeven, omdat ik dacht dat alles er al volgeboekt was, maar nu kan ik op de 28ste naar Tasmanië en ben ik de 31ste in Melbourne en in het nieuwe jaar kan ik dan een Ocean Road trip doen…I love it when a plan comes together!!!
Maar goed, mijn kaart werkte nog niet, dus maar weer een mailtje gestuurd. Wilde nog niets boeken tot dat geregeld was. Beetje rond geslenterd en ergens een rundvlees pie met salade gegeten.
Daarna terug naar de hostel om mijn rugzak weg te zetten, ding werd ontzettend zwaar! Ik heb boodschappen gedaan en ik ben een uurtje op bed gaan liggen. Toen wilde ik in een park wat gaan zitten lezen en schrijven, maar de wind was zo fris, het was gewoon koud. Ben uiteindelijk terug gegaan naar de hostel en ik heb daar in de huiskamer gezeten.
Ik had me voor vanavond ingeschreven voor een gratis bbq, hier in de hostel. Craig en een paar anderen die ik de avond ervoor had ontmoet waren er ook. Het was heel simpel, een worstje of een vegetarische burger tussen 2 sneetjes witbrood met wat ketchup, dat was het. Heb tot half 9 buiten gezeten met de groep, was wel lachen, stelletje mafkezen! Later binnen nog wat zitten typen, het werd echt koud buiten.
Vanmorgen wilde ik er niet echt uit, maar de herrie begon al vroeg, omdat ze hier in de buurt een huis aan het bouwen zijn….de pneumatische hamers en boren waren niet van de lucht…
Rond half 9 ben ik eruit gekomen, 9 uur ontbeten en rond 10 uur liep ik buiten. Ik heb dit keer de andere straat genomen naar een straat waarvan word gezegd dat daar ook leuke winkeltjes zijn. Ik ging via King street naar Darby street…King street is echt heuvelachtig, moest klimmen en dalen!
Darby street zelf viel wel mee, zoveel winkeltjes waren er niet. Meer cafés en restaurants. Ik ben ergens gaan zitten en heb er een kop thee met een mega appel/walnoot muffin genomen. Lekker zitten schrijven en appen met mijn moeder, die eigenlijk al lang in bed lag!
Rond 12 uur ben ik weer een rondje gaan lopen, nu aan de overkant van de straat. Waar ik op de heenweg al een boekwinkel had gespot…de ingang was aan een andere straat. De eigenaar van de boekwinkel was een man die leek op Jezus, lang haar, baard en ik heb niet gekeken, maar ik denk dat hij ook sandalen aan had!
Ik ben toch gezwicht voor 2 boeken, eentje waar ik al eerder naar op zoek was en eentje om te kunnen ruilen in de hostels. Het waren tweedehands boeken, dus lekker goedkoop! In de andere winkelstraat zit ook een boekwinkel, waar alle boeken $10,- zijn, maar nu heb ik er lekker 2 voor $8,- kijk dat is het betere werk! Bij het afrekenen zag ik dat hij nog meer ruimtes vol boeken had, het was groter dan het op eerste gezicht leek. Het stond echt vol met boeken! Ik vroeg de eigenaar hoe het hem gelukt was zoveel te verzamelen. Hij vertelde dat hij er al 30 jaar zat, dus dan gaat dat wel lukken!
Daarna heb ik in het Civic Park even op een bankje gezeten. Wilde toch eigenlijk wel zorgen dat alles rond oud en nieuw rond was en vlakbij het park was een bibliotheek, waar ik even rustig kon gaan zitten.
Helaas werkte mijn kaart nog steeds niet en had ik ook nog geen antwoord op mijn mailtjes. Maar het is me gelukt om vluchten van Sydney naar Launceston in Tasmanië en terug naar Melbourne te boeken en een paar nachten in de hostel van Bridport, Tasmanië. Dat is alvast geregeld, fijn!
Daarna nog even in het park gezeten, airco is lekker, maar kreeg het toch koud in de bieb! Ben blijven zitten tot ik een houten kont kreeg en toen ben ik weer terug gelopen naar de hostel. ’s Avonds niet veel gedaan, beetje geschreven, pizza gegeten en geprobeerd te skypen met mijn vader, maar dat wilde niet lukken, volgende keer weer!
Zaterdag 19 december 2015
Vanmorgen weer op mijn gemak uit bed gekomen, aangekleed en gegeten. Weet niet wat het is hier, maar ik ben lang niet zo vroeg wakker als in andere hostels. Maar goed, tussen 10 en half 11 ben ik de deur uit gegaan. Dit keer ben ik naar de vuurtoren gelopen, dan had ik een mooi uitzicht op de stad. Maar helaas was de vuurtoren alleen open op zondag, dus ik kon er niet omhoog. Dan maar doorgelopen naar het einde, er liep een soort pier verder het water in.
Er stond gelukkig een soort torentje wat een beetje schaduw gaf, daar heb ik wat water gedronken. En terwijl ik daar stond, zag ik uit mijn ooghoeken iets door het water schieten…dolfijnen!!!! Ze gingen om de pier heen en ik heb staan kijken tot ze te ver weg waren om nog te zien! Ze kwamen niet zo heel ver omhoog, alleen om adem te halen, maar ik heb er 3 gezien!!! Volgens iemand die hier woont komen ze rond 5 uur ’s avonds weer langs.
Daarna ben ik op mijn gemak weer terug gelopen richting stad. Later zag ik weer een paar dolfijnen, deze zwommen richting haven, wat ik dan weer niet zo’n goed idee vond. Er waren verschillende bootjes, mensen bij het strand en er kwam een grote boot langs, maar geloof dat ze daar geen last van hadden. Ben niet al te lang blijven staan, stond te verbranden, zo heet was het weer. Ik ben bij het strand in de schaduw gaan zitten om mijn appel te eten.
Daarna ben ik naar boven gelopen, naar Fort Scratchley. Dit is in 1885 gebouwd om de stad en de steenkool te beschermen tegen steenkool rovende Russen, maar ze hebben nooit een kanon hoeven aflaten gaan tot 1942 er een Japanse onderzeeër langs kwam. Was wel mooi om te zien, al die barrakken, alles zo dicht op elkaar. Uiteraard was er toen nog niet veel meer dan de heuvel waar het fort op stond, tegenwoordig is het allemaal goed volgebouwd en zijn er heel veel mensen op het strand te vinden.
Ik was op tijd voor het afschieten van een kanon om 1 uur. Vroeger zat er een bal op de kerktoren, toen het hoogste punt van de stad. Deze bal ging omhoog en precies om 1 uur ’s middags kwam de bal naar beneden, om de exacte tijd aan te geven. Alleen was het toen in de haven ook zo druk met schepen, dat niet alle kapiteins die bal konden zien, dus dan werd er ook een kanon afgevuurd, zodat ze dat in ieder geval konden horen en zo al hun apparaten op tijd konden zetten. Er waren vrijwilligers die erover vertelden en het ding af lieten gaan, was nog best een knal! Mijn foto is dan ook half genomen, denk dat ik er toch van schrok! Haha
Waarom het dan alleen om 1 uur ’s middags gebeurde is me niet duidelijk, maar er zal vast een reden voor zijn geweest!
Daarna heb ik nog een rondje gelopen, lekker een ijsje gegeten en ben ik weer terug gelopen richting hostel. In het park voor de deur was een soort markt gaande toen ik wegging en ik dacht er nog even te kunnen rondlopen toen ik terug kwam, maar ze waren al aan het opruimen.
Gisteren liep ik langs de kathedraal op weg naar Darby street, nu ben ik naar boven gelopen om de kathedraal te bezichtigen. Was nog aardig groot. Wel helemaal uitgestorven, er was echt niemand. Er zat iemand bij het winkeltje, die me een papier met uitleg gaf toen ik naar binnen ging. Heb er eerlijk gezegd niet op gekeken, ga eigenlijk alleen naar binnen voor de stilte. Ik heb even met die mevrouw staan praten, leek me nogal een lange dag voor haar als het zo rustig is. Maar ze vertelde dat ze normaal met z’n tweeën waren en dat het dan een stuk drukker was. Waarschijnlijk was iedereen druk met kerstinkopen doen.
O ja, dat is ook zo grappig als je hier de kerstliedjes hoort die we thuis ook hebben, Dreaming of a White Christmas, It’s cold outside….nou, niet dus, het is hier bloedheet, zag op tv dat het zelfs in Melbourne al een paar dagen 40 graden is, dus die kans op een witte kerst zal er ook niet komen ben ik bang! Het is zo apart om het nu over kerst te hebben als hier de zon schijnt enz, kan er eigenlijk niet bij, past gewoon totaal niet in het plaatje!
Goed, na mijn rondje kathedraal ben ik naar het Civiv park gelopen met de bedoeling daar nog even op een bankje te gaan zitten lezen. Maar helaas was hier ook een markt, ook mensen net aan het opruimen. Toen ben ik in de schaduw op een bankje voor de bieb gaan zitten, kijken naar hoe die mensen al hun spullen weer in hun auto’s moesten zien te krijgen.
Ongeveer een uurtje gezeten, broodje gekocht bij Subway en terug gegaan naar de hostel om hem op te eten. Ik was moe en toen ik in de spiegel keek ook echt goed verbrand en ik had geen zin meer om naar buiten te gaan.
Ik heb me ingesmeerd met Aloe vera gel en ik ben lekker tv gaan kijken. Polar Express, leuke film, maar in de context van waar ik nu ben, echt grappig!
Zondag 20 december 2015
Vanmorgen lekker rustig aan gedaan en voor vandaag besloten om binnen te blijven. Ik heb wel een polo shirt aan, maar dan nog. M’n nek en schouders zijn echt goed rood en het doet zeer. Dus lekker op mijn gemak aangekleed en ontbeten. Beetje geschreven en gelezen, een was gedraaid en voor vanavond wil ik naar de film, The Dressmaker met Kate Winslet. Gaat over een vrouw die een mode carrière in Parijs had en terug komt naar een stad/dorp in Australië om daar de boel op zijn kop te zetten. Lijkt me wel een leuke film. Begint om 7 uur, dus ik ook niet zo laat afgelopen.
Dan vanavond alles maar weer inpakken, want morgen ga ik weer op pad!