Adelaide Adventures! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu Adelaide Adventures! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Linda Damhuis - WaarBenJij.nu

Adelaide Adventures!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

20 Januari 2016 | Australië, Adelaide

Adelaide Adventures
Heerlijk in Adelaide weer mijn eigen kamer, ik heb heel lekker geslapen! Woensdag heb ik niet veel gedaan. Met Emma afgesproken dat we lekker door de stad zouden lopen. Rond 11 uur zijn we op pad gegaan. We zijn naar Rundle Mall gegaan, waar we op een food court hebben ontbeten. Daarna lekker door de Mall gelopen. Het is net als de Pitt street mall in Sydney, een straat waar allemaal winkels zijn en geen auto’s doorheen rijden. Wel zo fijn!
We hebben een smoothie gekocht en deze op een bankje in een park opgedronken. Ik had in de hostel een flyer gevonden van de bioscoop en wat er draait. We besloten de bioscoop op te gaan zoeken en te kijken of er nog kaartjes te krijgen waren. We hebben de bioscoop gevonden, was niet helemaal waar we dachten waar hij zou zijn, maar het was gelukt. We konden kiezen tussen Joy en Youth, met Michael Caine en Harvey Keitel. Michael Caine en Harvey Keitel zijn goede acteurs, dus we hebben voor die film gekozen. Kaartjes gekocht, zodat we daar vanaf waren. Schrok echt van de prijs, $19,50 voor een kaartje…bijna 14 euro!!!
Maar goed, toen we de kaartjes in handen hadden, zijn we naar de Botanical Gardens gegaan en daar hebben we ook lekker rond gelopen. Rond half 3 kreeg ik toch wel weer een beetje trek en zijn we op zoek gegaan naar iets te eten. We zijn geland bij een restaurant waar ze schnitzels in alle soorten en maten serveerden, erg lekker!
Op het schip had ik het kaartje gekregen van Rose, zij is gek op panda’s en werkt bij de Adelaide Zoo. Ik had haar voor dat ik wegging al per email op de hoogte gehouden van waar ik was en vanochtend heb ik haar gebeld om iets af te spreken. Ze moest vandaag tot 5 uur werken en we hebben om 4 uur in de Zoo afgesproken. Emma ging terug naar de hostel om in te pakken en ik ben na het eten naar de Zoo gelopen.
Omdat Rose er werkt, mocht ik gratis naar binnen! Ze heeft me meteen naar de panda’s gebracht! Ze hebben 2 reuze panda’s, Funi en WangWang. Ze denken dat Funi zwanger is, maar dat weten ze pas zeker als ze bevalt. Echo’s maken heeft nu geen zin, want er valt nog niets te zien. Pas tegen de tijd dat ze zou moeten bevallen, kunnen ze een echo maken. Een zwangerschap duurt zo’n 150 dagen, dus ergens in maart zullen ze het zeker weten. Ik ben daar een tijdje gebleven tot Rose klaar was. Rond 5 uur zijn we naar de stad gereden om ergens iets te drinken en te kijken wat we de volgende dag gingen doen.
Rose heeft me afgezet bij de YHA, ik heb mijn spullen gedropt en ik ben met Emma naar de bioscoop gelopen. De film begon om 7 uur, we hebben nog ergens iets te drinken en te snacken gehaald! We hadden mooie plaatsen helemaal achterin de zaal! Niet dat de zaal heel groot was, of dat er erg veel mensen waren, maar het was toch wel fijn zo achterin!
Uiteraard weer een jas meegenomen, de airco viel in het begin wel mee, maar uiteindelijk heb ik toch mijn jas aan moeten trekken. We kregen een voorstukje te zien van de film “The lady in the van” met Maggie Smith, die komt hier in maart uit, daar moeten we echt naartoe gaan, hartstikke lachen!!
De film die we zagen was ontzettend…vreemd!!! Echt ongelooflijk! Halverwege en vooral tegen het einde, had ik liever voor die andere film gekozen!! Ik kan het je niet uitleggen, maar de hele weg terug naar de hostel hadden we het erover. We konden er niet over uit!! Emma wist vooral niet of ze hem nu wel of niet leuk moest vinden, maar ik vond het gewoon een rare film! Ongelooflijk dat zulke goede acteurs zo’n idiote film kiezen, ze lezen toch de scripts voordat ze zeggen dat ze eraan meewerken?! Echt ongelooflijk, jammer van het geld!
In de hostel hebben we vast afscheid genomen, Emma ging donderdag weer terug naar Sydney en ik had om half 10 met Rose bij de Zoo afgesproken, dus we zouden elkaar niet meer zien. Ik heb haar mijn emailadres gegeven, hoop dat we contact houden!
Donderdagochtend ging ik op tijd richting Zoo, onderweg een broodje en wat thee gehaald. Ik besloot een andere weg te nemen, maar het leek alsof deze van de Zoo vandaan ging, dus ergens halverwege ben ik toch anders gelopen. Ik was op tijd, dus maakte niet uit!
We zijn eerst weer even bij de panda’s gaan kijken, heerlijk zoals ze zitten te eten en met hun rug naar je toe gaan zitten als ze geen zin hebben in al die pottenkijkers!! Haha
Rose had 2 encounters voor mij geregeld. De eerste was om 11 uur met Squirrel Monkeys, die kleine gelige aapjes met zwarte koppies en witte gezichtjes. Voordat het zover was zijn we door de Zoo gelopen en heeft ze me het een en ander laten zien, ze weet volgens mij alles over en van de dieren die er leven, ze noemt ze vrijwel allemaal bij naam!!
Om 5 voor 11 stonden we bij het hok voor de Squirrel Monkeys, ik heb mijn armbanden afgedaan, ze blijken nogal alles te jatten! Voordat je echt het hok ingaat, is er een kleiner hokje waar we onze tassen hebben neergezet. We kregen de instructie om onze armen langs onze zij te houden, handen open en de aapjes niet recht aan te kijken. We waren met z’n vieren. Er was een tak waar 4 halve kokosnoten aan vastzaten en daar deed de verzorgster wat fruit, groente en meelwormen in. Wij moesten met onze rug naar de tak en de kokosnoten toe gaan staan, waardoor de aapjes achter ons langs liepen. Er was een vrouw met blauw/paars haar in een vlecht en de aapjes vonden dat erg interessant, uiteindelijk jatte eentje het elastiekje uit haar haar!!
En mijn ketting vond een van de 4 ook interessant, hij wilde het meenemen, maar het ik zat er nog aan vast, dus hij kwam niet erg ver! Was blij dat ik mijn armbanden had afgedaan, anders hadden ze die ook zéker gejat!
Er was ook een fotografe bij, zij maakte van ons allemaal verschillende foto’s. We zijn af en toe verplaatst om betere foto’s te krijgen. De encounter duurde ongeveer een kwartier denk ik, ik heb de tijd niet bijgehouden. Het was hartstikke leuk!! Ben niet echt een held met dit soort beestjes, ik hoef niet perse naar de Apenheul, maar het was erg leuk om te doen!
Na deze encounter hebben we lekker koffie en thee gedronken. De tweede encounter was om 12 uur met Coati’s, dus we hadden nog even de tijd. Helaas kon Rose hier niet mee naar binnen, want er was maar plaats voor 3 mensen. Rond kwart voor 12 ging ik richting Coati’s en Rose ging wat extra geld in de parkeermeter doen, zij zou naar de Coati’s toekomen.
Ik heb absoluut geen idee hoe deze beestjes in het Nederlands heten, ze lijken op wasbeertjes en ze hebben een varkensneusje, erg grappige beestjes, niet zo “aanwezig” als de aapjes. We kregen een halve kokosnoot op een stok, waar eten in zat voor de coati’s. Ook hier was een tak waar we naartoe liepen, omdat ze weten dat ze daar gevoerd worden. Bij deze beestjes hoefden we niet zo moeilijk te doen en ik hoefde me ook niet druk te maken dat ze iets van me mee wilden nemen! Het enige dat we niet mochten doen was ze aaien, wat eigenlijk nog best moeilijk was, want ze waren echt lief!
Het waren 3 zusjes en ze hadden echt honger! Ook hier was de fotografe bij en Rose maakte foto’s van buiten het hok. Een van de coati’s had echt veel honger, wilde steeds alle kokosnoten bekijken om zeker te weten dat er niets meer in zat.
Na deze encounter gingen we naar de shop, waar Rose de foto’s van de fotografe aan mij liet zien. Per encounter kon ik een foto gratis uitkiezen en voor iedere extra foto moest ik $10,- betalen. Ik heb per encounter 2 foto’s gekozen, erg leuk! (er waren er nog meer, maar daar gaat Rose later voor me naar kijken!)
Daarna moesten we snel weg, want de auto kon maar tot half 1 op die plek blijven staan. We gingen op weg naar Victor Harbour, ongeveer een uur rijden ten zuiden van Adelaide, langs de kust. Onderweg kwamen we langs de plaats waar Rose geboren is, Willunga, dat een Aboriginal woord is voor plaats met veel bomen en dat klopte ook wel.
Rond half 2/2 uur hadden we een parkeerplek gevonden en zaten we aan de fish & chips! Uiteraard stond hier ook een geweldige wind!! Het was best fris! Maar toen we bij de auto stonden viel het qua kou nog wel mee, dus we hadden geen jassen meegenomen, maar eenmaal in de stad moesten we echt in de zon lopen om een beetje warm te blijven!! Er was een museum, maar dat zag er niet echt gezellig uit. We konden met de paardentram naar Granite Island, maar we moesten even wachten, omdat degene die er stond vol zat. Ik heb bij de visitors center een paar kaarten gekocht en om half 4 gingen we met de volgende paardentram naar het eiland. Het eiland heeft echt granieten rotsen, het soort dat je als keukenblad vind in de meeste huizen. Rose vertelde dat er een pinguin kolonie was, tot er een paar honden en katten huishielden en de kolonie gedecimeerd werd. Nu is er geen kolonie meer, geloof dat er nu helemaal geen pinguins meer komen. De rit ging over een brug met trein rails naar het eiland, waar we wel even zijn uitgestapt, maar met de volgende rit meteen weer mee terug zijn gereden. Het was gewoon te koud om er rond te lopen zonder jas en in korte broek!
Na deze rit hebben we lekker thee en koffie gedronken bij een leuk cafeetje waar ze allerlei tweedehands spullen verkochten. Ik had een taartje erbij uitgezocht dat we door de helft deden, Rose dacht dat er geen calorieën inzaten, ik dacht dat ze een grapje maakte, want het was een chocolade taartje met macademianoten…tot ze een hap nam!! Haha was wel lachen!!
Na de thee en de taart zijn we naar het huis van haar zus en zwager gereden. Ze hadden ons uitgenodigd voor een bbq! Zij waren ook op de cruise en het was leuk om ze weer te zien!! Het was druk in hun huis! Door omstandigheden woont hun oudste dochter met haar 2 jarige zoon bij hun in huis en het is een aardig druk jongetje!!!
Onderweg naar het huis van haar zus vertelde Rose me dat er in de buurt regelmatig koala’s te zien waren, maar onderweg kwamen we ze niet tegen. Nu bleek er eentje in een boom in de tuin van haar zus te zitten!!! Het was zo’n grappig gezicht, een wit kontje op een dun takje!!
We hebben lekker gegeten en lekker zitten kletsen, het was heel gezellig! Tegen half 9/ 9 uur gingen we terug naar Adelaide, Rose zette mij af bij de hostel en zij ging terug naar huis. Ze was eigenlijk vrijdag ook vrij, ze hoefde pas om 5 uur te beginnen, maar omdat ze iets vergeten was, moest ze vrijdag toch vroeg naar de Zoo!!
Ik ging snel naar bed in ieder geval! Vrijdagochtend moest ik ook vroeg op, want ik had een dag op de Murray River geboekt! De bus ging om 9 uur weg vanaf het busstation, vlakbij de hostel. Ik had thee gekocht, want ik had nog niet ontbeten, maar ik mocht geen warme dranken in de bus meenemen. Dus die moest ik eerst opdrinken, tegen de tijd dat ik in de bus stapte, zat ik helemaal achterin, want alles was al bezet!
Onderweg vertelde de chauffeur van alles over waar we langs reden, alleen achterin de bus was het nogal veel herrie, dus ik verstond helaas niet veel van wat hij zei. In Murray Bridge stapten we op de boot, de Proud Mary, waar we 2 uur mee over de Murray River gingen varen. Helaas was het geen radarboot, die doet alleen de langere riviercruises.
Rond 11 uur gingen we weg, we kregen eerst thee en koffie en hier maakte ik kennis met Tanya. Zij werkte voor het overkoepelende bedrijf waar oa het bedrijf waar ik deze tour bij had geboekt onder viel, ze was mee om te kijken hoe het ging. Aan de andere kant van mij aan tafel zat een vrouw uit Nieuw Zeeland, haar vader kwam ook uit Nederland. Toen ik vertelde dat ik in Arnhem woon, bleek dat haar vader daar geboren was, en later naar Groningen is verhuisd! Haar vader is rond zijn 20ste naar Nieuw Zeeland gekomen, hij is met een Nieuw Zeelandse getrouwd en nooit meer naar Nederland terug geweest. Ze vertelde dat haar naam Wanda was…ook wel grappig! En dat haar vader nu hij ouder werd zijn Nederlands en Engels door elkaar haalt, zo erg dat zij hem nu niet meer begrepen! Ze vroeg of ik mijn gegevens op wilde schrijven, dat wilde ze aan haar vader laten zien, die het vast erg leuk vond om te horen!
Na de koffie en thee zijn we naar het dek gegaan om naar het voorbijglijdende landschap te kijken. Rond kwart voor 12 stond er een lunch buffet voor ons klaar. Garnalen, kip, ham, salades, brood en fruit, erg lekker allemaal. Ik zat weer met Wanda en Tanya aan tafel en we hebben lekker zitten kletsen samen.
Na de lunch gingen we nog even naar boven. Rond 1 uur waren we weer terug bij de bus in Murray Bridge. Vond het wel jammer dat we niet door gingen naar Mannum, want daar gingen we met de bus toch naartoe. Uiteindelijk zijn we een eindje die kant op gevaren, om halverwege weer dezelfde weg terug te gaan. Ik heb het daar wel met Tanya over gehad, als we door waren gevaren zouden we er meer tijd hebben om rond te kijken. En ik heb haar ook gevraagd waarom de verschillende bedrijven die onder het bedrijf vielen waar zij voor werkte, allemaal een andere prijs vroegen, terwijl ze hetzelfde aanboden! Ik had 2 brochures gezien en alles nagekeken op de sites, maar kon het verschil niet ontdekken, dus ik heb voor de goedkoopste gekozen. Later zag ik in de bus een brochure van weer een ander bedrijf, dat deze tour voor een nog hogere prijs aanbood! Heel apart.
Maar goed, we stapten weer op de bus en we reden naar Mannum Lookout, vanwaar we uitzicht hadden op de Murray River en de stad Mannum. Daarna reden we naar Mannum, waar we een uurtje de tijd hadden om rond te lopen. Hier lag de radarboot aangemeerd, waar Wanda en ik naartoe zijn gelopen om een foto van te maken. Er waren een aantal tweedehands winkeltjes waar we hebben rondgeneusd, een ervan stond echt vol met van alles en nog wat!!!
Rond 3 uur stapten we weer in de bus en reden we naar de Melba Chocoladefabriek. Onderweg kregen we een filmpje te zien over de overstromingen die hier in 1956 waren. Het was een mega overstroming en duurde echt een tijd voordat het water zakte! De chocolade fabriek stond naast een kaas fabriek en in beide konden we proeven. Ik dacht dat we ook een demonstratie zouden krijgen, maar dat was niet zo. Eigenlijk was het een mega tourist trap, de chocolade fabriek lag helemaal vol met chocolade en alles waar chocolade omheen zat! Alles om te verkopen. Ik heb cashews met chocolade gekocht, die een beetje zacht waren.
Maar goed, rond kwart over 4 reden we terug naar Adelaide via Eagle Hill, wat eigenlijk een doorlopende weg was. Maar hij word niet meer gebruikt omdat er nu een snellere weg was. Nu konden we er lekker kijken of er koala’s in de bomen zaten en we hebben er 2 gespot! Als er auto’s hadden gereden, hadden ze er waarschijnlijk niet gezeten, dus dat was wel weer mazzel!
Terug in Adelaide hebben Wanda en ik ook emailadressen uitgewisseld, voor het geval ze een keer naar Arnhem zou willen komen en als haar vader nog vragen had!
Ik ben richting Rundle Street gelopen om iets te eten te zoeken. Uiteindelijk gestrand bij Nando’s, waar ze van alles met kip maken. Ik had chicken tenders genomen. Kreeg 4 kleine stukjes kip, de stukjes dat je van een groot stuk afsnijd!!! Ik heb dat snel opgegeten, de patat laten staan, want dat was veel te zout. Daarna als toetje een donut gekocht, maar die was ook niet echt te eten.
Zaterdagochtend heb ik lekker uitgeslapen of geprobeerd althans, zodra ik begon na te denken over wat ik verder wilde gaan doen, was ik klaarwakker! Ik heb gekeken naar wat ik ging doen in Darwin en na Darwin. Hotel in Darwin geregeld en gekeken naar vluchten voor Uluru of Alice Springs. Ging niet heel erg lekker, het was allemaal duur en Jetstar vloog niet naar Alice Springs, naar Uluru alleen op bepaalde dagen…heb het maar even gelaten voor wat het was en zou later nog wel een keer kijken en beslissen.
Ging pas tegen 12 uur de deur uit en het was echt heet!!! Ik heb ergens geluncht en eigenlijk alleen maar rondgelopen. Om half 7had ik met Rose afgesproken voor de deur van het café waar we woensdag iets hadden gedronken. We hebben lekker bij een Griek gegeten. Zij heeft de foto’s die ze van mij heeft gemaakt toen ik bij de coati’s in het hok stond op een usb stick gezet, dus die heb ik nu ook! En ik kreeg een panda mok en een hanger voor in de kerstboom van haar!! We hebben het niet zo heel laat gemaakt, ze heeft me weer bij de YHA voor de deur afgezet.

Groetjes,
Linda


  • 20 Januari 2016 - 17:28

    Frrie:

    Nou schat, weer een heel leuk verhaal / ervaring
    Leuk hoor,al die contacten daar (kan je nog eens terug ;-)
    Maar..... ik ben zo benieuwd naar je ervaringen met je treinreis........
    Je loopt een beetje achter met schrijven hahahaha
    Nog heel veel plezier, je laatste dagen in Perth
    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Australië Avontuur!

Zondag 29 November 2015
Jawel, morgen is het dan zover, mijn Australië avontuur gaat dan toch echt beginnen! Die 2 en een halve week die ik thuis was zijn snel omgegaan.
Maar goed, mijn koffer is ingepakt, de laatste spullen gaan er morgenochtend in en ik moet even kijken wat ik in mijn rugzak mee ga nemen voor onderweg. Dat moet wel goed komen!
Ik ga vlieg rond kwart voor 1 ’s middags met Cathay Pacific via Hong Kong naar Cairns. Ik heb weer een “ruime” overstap deze keer, zo’n 14 en een half uur…deze keer ga ik dus niet gewoon maar wachten tot mijn volgende vlucht zoals ik in Singapore gedaan heb! Uiteindelijk is het gewoon écht te lang om te wachten! In het begin ging het nog wel, maar tegen de tijd dat de volgende vlucht eraan komt wil je alleen maar slapen, wat dan weer niet lukt uiteraard!
Nee, deze keer pak ik het anders aan. Er zijn lounges op het vliegveld waar je voor een paar uur een kamer kunt huren waar je kunt douchen, slapen en eten. Dat lijkt me wel wat, dus nu ga ik van 1 tot 6 lekker daar naartoe. ’s Morgens valt het wel mee, dan wil je alles een beetje bekijken, beetje rondlopen en ontbijten en dan kan ik ’s middags even gaan liggen en daarna hoef ik dan niet meer zo lang te wachten voordat ik verder vlieg.
Ik kom woensdag 2 december rond half 7 ’s morgens in Cairns aan. Ik heb al een shuttle geregeld naar mijn hostel. Daar blijf ik in ieder geval tot en met zondag. Ik had al van allerlei andere plannen, maar ik heb besloten toch eerst maar gewoon even de tijd te nemen om echt “aan te komen” zeg maar. Het zal een hele verandering en aanpassing zijn, om te beginnen is het daar nu al lekker warm. Dus als ik daar ben bekijk ik wel wat ik verder ga doen en wanneer ik weer verder ga.
Ik wil weer gaan bijhouden wat ik allemaal meemaak, dus jullie kunnen weer met mij meelezen!
Tot volgend jaar!
Groetjes, Linda

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2016

Eindelijk foto's!!

27 Januari 2016

Pas op, heel lang verhaal, de laatste!haha

21 Januari 2016

Oeps!!!

21 Januari 2016

The Ghan en Darwin!

20 Januari 2016

Adelaide Adventures!
Linda

Verantwoordelijke, goed georganiseerde boekenwurm en globetrotter!

Actief sinds 01 Nov. 2013
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 29526

Voorgaande reizen:

29 Maart 2017 - 03 Mei 2017

Philadelphia here we come!

02 April 2016 - 15 November 2016

Avalon Felicity 2016

29 November 2015 - 26 Januari 2016

Australië Avontuur!

28 Februari 2015 - 15 November 2015

Op naar een nieuw avontuur!!

20 Maart 2014 - 15 November 2014

Werken op een riviercruiseschip!

04 November 2013 - 17 December 2013

Voor het eerst Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: